اطلاعات روز

خانواده‌ی عکاس خبرگزاری رویترز علیه طالبان در دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت کرد

خانواده‌ی دانش صدیقی، عکاس خبرگزاری رویترز که سال گذشته در حمله‌ی طالبان در افغانستان کشته شد، در دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) علیه این گروه شکایت کرده است. او شهروند هندی بود.

به گزارش رویترز، آوی سینگ، وکیل والدین صدیقی امروز (سه‌شنبه، ۲ حمل) در دهلی نو، در یک کنفرانس خبری آنلاین گفته است که این خانواده به‌دنبال پیگرد قانونی علیه شش رهبر و دیگر فرماندهان ناشناس طالبان در دادگاه بین‌المللی کیفری مستقر در لاهه هستند. به‌گفته‌ی او، پدر و مادر صدیقی می‌گویند که طالبان  پسرشان را به‌دلیل این‌که عکاس‌خبرنگار و هندی بوده هدف قرار داده‌اند.

دو سخن‌گوی طالبان به تماس‌ها و پیام‌های رویترز برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده‌اند.

صدیقی، برنده‌ی جایزه پولیتزر، در ۱۶ جولای سال گذشته در جریان تلاش نافرجام نیروهای دولتی برای بازپس‌گیری ولسوالی سپین‌بولدک، در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان از طالبان، کشته شد.

خانواده‌ی صدیقی و وکیل آنها در بیانیه‌ای که پیش از کنفرانس خبری منتشر شد، گفته‌اند که صدیقی ۳۸ ساله، به‌طور غیرقانونی توسط طالبان بازداشت، شکنجه، کشته و جسدش مثله شده است.

در این بیانیه آمده است: «این اعمال و این کشتار نه تنها یک قتل، بلکه جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است.»

یکی از فرماندهان ارتش سابق افغانستان که میزبان صدیقی بود، گفته است که وقتی سربازان از سپین‌بولدک عقب‌نشینی کردند، این عکاس‌خبرنگار به اشتباه با دو کماندو پشت سر گذاشته شدند.

طالبان اما دستگیری و اعدام صدیقی را تکذیب کرده‌اند.

مقام‌های امنیتی سابق افغانستان و مقام‌های دولت هند پیشتر به رویترز گفته‌ بودند که براساس عکس‌ها، اطلاعات و بررسی طب عدلی، جسد صدیقی پس از مرگ او توسط طالبان مثله شده است.

در ماه آگست سال گذشته، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گزارش‌ها مبنی بر بازداشت و اعدام صدیقی را رد کرده و اظهارات نیروهای امنیتی افغانستان و مقامات دولت هند را «کاملا نادرست» خوانده بود.

رویترز در گزارش خود نتوانست به‌طور مستقل تأیید کند که آیا طالبان عمدا صدیقی را کشته یا به جسد او بی‌حرمتی کرده‌اند.