عکس: آرشیف

ادامه واکنش‌ها به بستن مکاتب دخترانه توسط طالبان؛ هشدار بلینکن، تأسف گوترش و ناامیدی قطر

در ادامه واکنش‌ها به بستن مکاتب دخترانه در افغانستان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان و وزارت خارجه‌ی قطر از این تصمیم طالبان انتقاد کرده‌اند.

بلینکن در بیانیه‌ای گفته است که آموزش یک حق بشری است و ایالات متحده بهانه‌های طالبان برای عدم انجام تعهد شان‌ به مردم افغانستان را رد می‌کند.

او افزوده است که بسیاری از دختران و زنان در سراسر افغانستان در حال بازگشت به مکتب بودند؛ اما به آنها گفته شد که تا اطلاع بعدی به خانه برگردند.

وزیر خارجه‌ی امریکا گفته است که کشورش در کنار دختران افغان و خانواده‌هایشان است که آموزش را راهی برای تحقق کامل پتانسیل جامعه و اقتصاد افغانستان می‌دانند.

بلینکن افزوده است که این تصمیم طالبان، اگر به سرعت لغو نشود، به شدت به مردم افغانستان، چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور و «جاه‌طلبی طالبان برای بهبود روابط خود با جامعه بین‌المللی آسیب می‌زند».

ابراز تأسف گوترش

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان در واکنش به تصمیم طالبان گفته است که «من عمیقاً از اعلام مقام‌های طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران از صنف ششم به‌ بالا تا اطلاع ثانوی متأسفم».

گوترش در بیانیه‌ای گفته است که آغاز سال تحصیلی جدید توسط همه دانش‌آموزان دختر و پسر و خانواده‌ها پیش‌بینی شده بود.

او گفته است که ناکامی طالبان در بازگشایی مکاتب برای دختران بالاتر از صنف ششم، به‌رغم تعهدات مکرر این گروه یک ناامیدی عمیق برای افغانستان آسیب‌دیده است.

گوترش افزوده است: «محرومیت از تحصیل نه تنها حقوق برابر زنان و دختران را نقض می‌کند، بلکه آینده کشور را نیز با توجه به کمک‌های عظیم زنان و دختران افغان به خطر می‌اندازد».

او از مقام‌های طالبان خواسته است که مکاتب را بدون تأخیر برای همه دانش‌آموزان باز کنند.

ناامیدی قطر

وزارت خارجه‌ی قطر که یکی از کشورهای نزدیک به طالبان است، در بیانیه‌ای گفته است که دولت این کشور نگرانی و ناامیدی شدیدی را از تصمیم دولت سرپرست طالبان برای تعلیق آموزش دختران  ابراز می‌دارد.

این وزارت گفته است که تصمیم طالبان پیامدهای منفی بر حقوق بشر، تحولات و اقتصاد افغانستان خواهد داشت.

در بیانیه‌ی وزارت خارجه قطر آمده است: «قطر به‌عنوان یک کشور اسلامی که زنان از تمام حقوق خود از جمله حق تحصیل برخوردارند، از دولت سرپرست افغانستان می‌خواهد که در راستای آموزه‌های اسلام در رابطه با حقوق زنان دوباره به تصمیم خود تجدید نظر کند.»

وزارت خارجه‌ی قطر گفته است که این کشور متعهد به همکاری با شرکای افغانستانی و بین‌المللی خود است تا اطمینان حاصل کند که تمام بخش‌های مردم افغانستان از حق تحصیل خود برخوردار باشند.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی دیروز (چهارشنبه، ۳ حمل) در سراسر کشور بازگشایی شود؛ اما وزارت معارف طالبان اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده است که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه باز خواهد شد.

این تصمیم واکنش‌های منفی گسترده‌ای ملی و جهانی را در پی داشته است.