منع پخش برنامه‌های رسانه‌های جهانی؛ یوناما: تصمیم طالبان ناامیدکننده است

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) منع پخش برنامه‌های رسانه‌های بین‌المللی در افغانستان از سوی طالبان را اقدام ناامیدکننده خوانده است.

یوناما شامگاه امروز (یک‌شنبه، ۷ حمل) در تویتی نوشته است که طالبان به رسانه‌های افغانستان دستور داده‌اند تا پخش برنامه‌های رسانه های بین‌المللی را متوقف کنند.

یوناما این اقدام طالبان را «یک گام سرکوب‌کننده» علیه مردم افغانستان عنوان کرده است.

بی‌بی‌سی گزارش داده است که حکومت سرپرست طالبان پخش برنامه‌های تلویزیونی این در افغانستان را که از طریق رسانه‌های محلی انجام می‌شد، ممنوع کرده است.

به گزارش بخش پشتوی بی‌بی‌سی، برنامه‌ی خبری این رسانه که از ایستگاه تلویزیونی شمشاد به زبان پشتو پخش می‌شد، شامگاه یکشنبه (۷ حمل) نشر نشده است.

طبق این گزارش، برنامه‌های تلویزیونی به‌ زبان‌های فارسی و ازبیکی بی‌بی‌سی در افغانستان که از طریق شبکه‌های «آریانا» و «آرزو» نشر می‌شد، نیز طی روزهای اخیر تعطیل شده است.

منابع مختلف از طالبان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که این تصمیم توسط رهبری آنها گرفته شده است. با این حال، منابع در مورد دلایل این تصمیم توضیح بیشتری ندادند.

طارق کفاله، رییس بخش زبان بی‌بی‌سی جهانی گفته است: «این یک تصمیم نگران‌کننده برای مردم افغانستان در زمان عدم اطمینان و بحران است».

او از طالبان خواسته است که این تصمیم خود را لغو کنند و اجازه نشر به برنامه‌های بی‌بی‌سی بدهند.

طالبان تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

این گروه علیه رسانه‌های داخلی هم محدودیت‌های گسترده وضع کرده است.

براساس آمار، پس از روی‌‌کارآمدن طالبان نیمی از رسانه‌های دیداری و شنیداری خصوصی در افغانستان مسدود شده‌اند.