نشست وزیران خارجه‌ی همسایگان افغانستان

همسایگان افغانستان: طالبان گام‌های لازم را در زمینه‌ی تضمین حقوق زنان و تحصیل کودکان بردارند

سومین نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان با انتشار یک اعلامیه‌ی مشترک به کار خود پایان داده است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و شی جین پینگ رییس‌جمهور چین در این نشست سخنرانی کرده‌اند.

این نشست به روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته‌ی جاری با حضور وزیران خارجه‌ی ایران، چین، روسیه، پاکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و تاجیکستان و نمایندگان قطر و اندونیزیا در شهر تون‌شی چین برگزار شد.

در اعلامیه‌ی مشترک پایانی این نشست آمده است که دست‌یابی به آشتی ملی در افغانستان از طریق گفت‌وگو و ایجاد یک ساختار سیاسی گسترده و فراگیر، اتخاذ سیاست‌های معتدل و درست داخلی و خارجی و گسترش روابط دوستانه با سایر کشورها، به‌ویژه همسایگان این کشور، امکان‌پذیر است.

طبق اعلامیه، همسایگان افغانستان از طالبان خواسته‌اند که گام‌های دوامدار و لازم را در زمینه‌ی تضمین حقوق زنان و تحصیل کودکان بردارند. آنان همچنین خواستار اقدامات بیشتر طالبان برای بهبود معیشت مردم، حفاظت از حقوق اساسی تمام مردم به‌شمول گروه‌های قومی، زنان و کودکان شده‌اند.

در اعلامیه بر تقویت ارتباط و گفت‌وگو با طالبان تأکید شده و همچین آمده است که همسایگان افغانستان به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان احترام می‌گذارند و از مردم در تصمیم‌گیری مستقل برای آینده‌ی‌شان حمایت می‌کنند.

همسایگان افغانستان تأکید کرده‌اند، کشورهایی که به‌صورت عمده مسئول وضعیت کنونی افغانستان هستند، باید تعهدات‌شان را در مورد بهبود اقتصادی و توسعه‌ی آینده‌ی افغانستان با جدیت انجام دهند.

با این حال، در اعلامیه آمده است که افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه به نفع منافع مشترک کشورهای منطقه و افغانستان است و کشورهای همسایه آماده‌اند در این زمینه «نقش سازنده‌ی مشترک» ایفا کنند.

طبق اعلامیه‌ی مشترک، همسایگان افغانستان با سیاسی‌کردن کمک‌های بشردوستانه مخالفت کرده و به نقش مرکزی افغانستان در توزیع و استفاده از کمک‌های بشردوستانه که توسط جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی به مردم این کشور داده می‌شود، تأکید کرده‌اند.

مبارزه با تروریسم و امنیت از دیگر موضوعاتی است که در این اعلامیه به آن اشاره شده است. از جانب افغانستان خواسته شده است که ارتباط با تروریسم را قطع و باید گام‌های جدی را در راستای مبارزه با این پدیده بردارد.