عکس: شبکه های اجتماعی

اعتراض شماری از ساکنان کابل به برخورد ایران با مهاجرین؛ تهران: میزبانی ما محترمانه است

شماری از ساکنان کابل در واکنش به تصاویر و ویدیوهای نشرشده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر آزار و اذیت مهاجرین افغانستان در ایران، در مقابل سفارت این کشور اعتراض کردند.

معترضان امروز (دوشنبه، ۲۲ حمل) در گردهمایی‌شان خواستار توقف «بدرفتاری» ایران با مهاجرین افغانستان شدند.

طی روزهای اخیر چندین ویدیو از آزار و اذیت شهروندان افغانستان در ایران منتشر شده است. زمان ثبت این ویدیوها مشخص نیست؛ اما پس از آن در شبکه‌های اجتماعی به‌گونه گسترده منتشر شد که مقام‌های ایرانی عامل حمله به سه روحانی در شهر مشهد را شهروند خارجی اعلام کردند. رسانه‌های ایرانی اگرچه از افشای ملیت مهاجم خودداری کرده؛ اما گفته‌اند که این فرد از افغانستان وارد ایران شده است.

سفارت ایران بدرفتاری با مهاجرین را تکذیب می‌کند و می‌گوید کلیپ‌های نشرشده، به‌صورت «هدفمند و برنامه‌یزی‌شده» در صدد گل‌آلودساختن روابط مردم دو کشور و القای ایران‌هراسی در جامعه‌ی افغانستان است.

سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران نیز امروز در یک نشست خبری گفت که این کشور بیش از چهار دهه برای شهروند افغانستان، میزبان «کریمانه‌ و محترمانه» بوده است.

او گفت که شهروندان افغانستان در ایران از تمام امکانات این کشور به صورت یکسان استفاده می‌کنند:  «متاسفانه برخی تلاش می‌کنند اینها نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در افغانستان ایجاد کنند.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران در ادامه افزود که حاکمان فعلی افغانستان باید به مسئولیت خود عمل کنند. او گفت: «موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسئولیت بر دوش یک همسایه قرار بگیرد و هر چه ایران تلاش کند ظرفیت‌های ما محدود است».

دیدگاه‌های شما
  1. مردم ایران ناراحت هستن از این اذیت ها و ناسزا گویی ها . این چند تا ویدیو رو چند تا مأمورِ مزدورِ رذل گرفتن . به خدا من شرمنده ام از لحظه دیدن تا الان . یه معلمم و خجالت می کشم و کاش ندیده بودم .خواهش می کنم که مردم شریف افغانستان اینا رو به حساب ایرانی ها نذارن . دوستان افغانیِ فرهیخته و اهل ادب من ، نظر بنده رو قبول دارن . من اگه به برادری افغان برخورد کنم ، خانه خودم را در اختیار او قرار خواهم نهادو تلاش می کنم خستگی راه غربت را بر او کم کنم . اینها مرهم مهر می خوان نه ریش و زخم بی مهری و دشمنی را . امان از مزدوران رذل که مأموران نفرتند !

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *