اطلاعات روز

سفارت امریکا هنگام سقوط کابل، پاسپورت شماری از مترجمان افغان را نابوده کرده است

سفارت امریکا در کابل هنگام سقوط این شهر به‌دست طالبان، برای حفاظت از هویت کارمندان محلی ایالات متحده، پاسپورت‌ها و اسناد آنان‌ را نابوده کرده است. این کارمندان در حال حاضر در افغانستان گیر مانده و از ترس طالبان مخفیانه زندگی می‌کنند.

رسانه امریکایی نشنل ریویو در گزارشی به نقل از یک مترجم سابق نیروهای ویژه امریکا در افغانستان که پاسپورتش نابوده شده، نوشته است که او چند هفته است همسر و چهار فرزندش را ندیده است. این مترجم گفته است که بارها سعی کرده به پاکستان و ایران فرار کند؛ اما بی‌نتیجه بوده است.

او افزوده است: «هیچ گزینه‌ای برای من وجود ندارد. آنها (امریکایی‌ها) پاسپورت مرا نابود کردند یعنی تمام زندگی من را نابود کردند. اگر پاسپورت داشتم همه چیز ممکن بود. بدون پاسپورت… من هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم.»

تاکنون روشن نیست که چه تعداد پاسپورت هنگام سقوط کابل در سفارت امریکا نابوده شده است. وزارت خارجه‌ی امریکا در این زمینه پاسخ نداده است.

در این زمینه، شاون ون دایور، بنیانگذار ائتلاف «افغان اواک» که در عملیات تخلیه نقش داشته، گفته است که کمتر از ۲۰۰ نفر فرمی را در وب‌سایت سازمانش پر کردند تا گزارش دهند که پاسپورت‌های‌شان از بین رفته است.

اما چند تن دیگر از مسئولان سازمان‌های امداد غیرنظامی گفتند که تعداد افرادی که اسنادشان نابود شده، بیش از این است.

بن اوون، مدیر اجرایی فلاندرز فیلدز، یک گروه غیرنظامی که بخشی از تلاش‌های نجات در افغانستان بوده، گفته است که «مطمییناً» هزاران پاسپورت نابوده شده است.

او گفته است: «اگر سفارت واقعاً فقط چند صد گذرنامه داشت، کارمندان می‌توانستند به‌جای نابودکردن آن‌ها، به راحتی آن‌ها را جعبه‌بندی کرده و با آن‌ها پرواز کنند.»

نشنل ریویو نوشته است کسانی‌که پاسپورت‌های‌شان نابوده شده، اکنون در میان ده‌ها هزار متحد امریکا و اعضای خانواده‌ی‌ آنها هستند که «پس از عقب‌نشینی بی‌رویه دولت بایدن در افغانستان به دام افتاده‌اند».

در ماه دسامبر، وال استریت ژورنال گزارش داد که بیش از ۶۰ هزار مترجم افغان و افراد دیگری که برای پناهندگی در ایالات متحده درخواست ویزا داده‌اند در این کشور جا مانده‌اند.

جسی جنسن، کماندوی سابق ارتش امریکا و یکی از بنیانگذاران گروه نجات غیرنظامی Task Force Argo، گفته است که سازمان او به چندین خانواده افغان و متحدان امریکا که پاسپورت آنها در سفارت نابو شده است، کمک می‌کند.

او اما گفته است که بدون پاسپورت آنها هیچ گزینه‌ای برای خروج از کشور ندارند: «شما (کارمندان محلی امریکا) نمی‌توانید به پاکستان بروید. شما نمی‌توانید به ایران بروید. شما نمی‌توانید به تاجیکستان بروید.»

جنسن که در ایالت واشنگتن کاندیدای کنگره است، افزوده است که کارمندانی که پاسپورت‌شان نابوده شده، در افغانستان زندانی هستند تا زمانی که بتوانند یک سند مسافرتی بین‌المللی بگیرند که اکنون این چنین سند از طریق دولت صادر می‌شود.

دیدگاه‌های شما
  1. در سياست منافع و مصالح است و در نجات مردم اين اصل حتمی نیست و اين را امريکا ميداند.
    جهان تحت نام مبارزه عليه ترور و دهشت، با بمبارد قريه و کوچهء افغانستان، ترور و دهشت آفريد وعوض خشکاندن منابع ترور و دهشت در پاکستان و کم و بیش در ايران، به قريه های افغانستات بمبارد کرد و کشت و اين ظالمانه بود!
    حضور و خروج جنايت شو و بعد طالب به زور خطاء های امريکا و به زور مکاری پاکستان در افغانستان به قدرت رسيدو امريکا به شکست مفتضح در منطقه مواجه شدکه ابعاد آن در حال ګسترش اند و حملهء روس بر اوکراين يک دست اوردش است!
    راههای حل امروز جهان و امريکا خطاء و مطالبان از طالب خطاء است. تفاصيل دارم
    داکتر سعيدی
    ۱۵/۴/۲۰۲۲
    ۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *