اطلاعات روز

حمله مرگبار علیه شیعیان در بلخ؛ شمار تلفات به ۳۷ کشته و ۶۰ زخمی رسید

براساس آخرین آمار منابع معتبر، شمار تلفات حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، به ۳۷ کشته و بیش از۶۰ زخمی رسیده است.

یک منبع صحی که خواست‌ هویت‌اش فاش نشود گفت که این آمار تنها در شفاخانه‌ی مرکزی ولایت بلخ (ابوعلی سینا) ثبت شده است.

همزمان یک منبع دیگر صحی وضعیت شماری از زخمیان را وخیم خواند و احتمال افزایش تلفات را پیش‌بینی کرد.

به گفته‌ی منبع، شمار تلفات ممکن است بیشتر از آنچه باشد که در شفاخانه مرکزی بلخ ثبت شده است. او تصریح کرد که برخی از کشته‌ها و زخمی‌ها به شفاخانه‌های دیگر انتقال داده شده و شماری هم به شفاخانه انتقال نیافته‌اند.

برخی رسانه‌ها شمار تلفات را ۵۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی گزارش داده‌اند.

این حمله مرگبار چاشت امروز (پنج‌شنبه، ۱ ثور) بر مسجد «سه دکان» شهر مزار شریف انجام شده و نوعیت آن انتحاری گزارش شده است.

همزمان گزارش شده است که گروه داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته است.

پس از تسلط طالبان این سومین حمله به مسجد شیعیان در ولایت‌ها است. پیش از این، دو مسجد در ولایت‌های قندوز و قندهار هدف قرار گرفته بودند. مسئولیت آن حملات را هم گروه داعش به عهده گرفته بود.

انفجار قندوز

حوالی ساعت ۱۲:۴۰ چاشت امروز (پنج‌شنبه، ۱ ثور) در مربوطات منطقه «سر دوره» مرکز قندوز نیز انفجار رخ داده است.

خبرنگار روزنامه اطلاعات روز به نقل از یک منبع محلی گزارش داد که در این انفجار یک موتر حامل کارمندان میدان هوایی قندوز در نزدیکی شفاخانه داکتران بدون مرز هدف قرار گرفته است.

به‌گفته‌ی منبع، در این انفجار سه نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شده‌اند.

انفجار ننگرهار

در ولایت ننگرهار نیز صبح امروز انفجاری در ولسوالی خوگیانی این ولایت رخ داده است. به‌گفته‌ی منابع محلی، در این انفجار چهار نیروی طالبان کشته و یک نفر دیگر زخمی شده‌اند. این انفجار ناشی از ماین کنارجاده‌ای بوده که موتر رنجر طالبان را هدف قرار داده است.

مسئولیت انفجارهای قندوز و ننگرهار تا کنون هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

انفجارهای کابل

صبح امروز از وقوع دو انفجار در منطقه‌ی غرب شهر غرب کابل گزارش شد. وزارت داخله‌ی طالبان یکی از این انفجارها را تأیید کرده است.

به‌گفته‌ی این وزارت، در انفجاری که در مربوطات ناحیه پنجم شهر کابل رخ داده، سه نفر به شمول یک کودک زخمی شده‌اند.

روز گذشته نیز یک انفجار در منطقه قوای مرکز شهر کابل رخ داده بود. در این انفجار یک موتر نیروهای طالبان هدف قرار گرفته بود.

همین طور روز سه‌شنبه سه انفجار در منطقه برچی کابل یک آموزشگاه و یک مکتب را هدف قرار داد که در نتیجه ده‌ها دانش‌آموز کشته و یا زخمی شدند.

واکنش‌ها

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در واکنش به حمله به مسجد شیعیان در بلخ، خواستار پایان‌دادن به حملات سازمان‌یافته علیه هزاره‌ها در کشور شده است.

بنت در تویتی نوشته است که انفجارهای امروز بیشتر افغانستان را به لرزه درآورده است. او نوشته است که انفجار مسجد شیعیان در مزارشریف را هدف قرار داده و دوباره جامعه هزاره در چنین حملاتی قربانی شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد حملات بر مساجد و مکاتب را «سیستماتیک» و «نقض حقوق بشر» خوانده و تأکید کرده است: «این حملات نیاز به تحقیق فوری و پاسخ‌دهی دارد.»

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف را محکوم کرده است. شریف در تویتی نوشته است: «کسانی که این اقدام فجیع خشونت‌آمیز را در ماه مبارک رمضان مرتکب شدند، دشمنان افغانستان و اسلام هستند.»

«جبهه‌ی مقاومت» ضد طالبان حملات امروز به‌ویژه حمله به نمازگزاران در بلخ را «قویاً» محکوم کرده است. این جبهه گفته است که «انزجارش از انجام چنین جنایات که ریشه در تفکر طالبانی دارد را اعلام می‌کند».

«جبهه‌ی مقاومت» افزوده است که طالبان دیگر توانایی کنترل قطعات انتحاری‌ها که برای جنایت و خلق وحشت در میان مردم ساخته بودند ‌را ندارند. در بیانیه‌ی این جبهه آمده است: «ما طالبان را مسئول مستقیم این کشتارهای سازمان‌یافته و جنایات غیرقابل بخشش علیه بشریت می‌دانیم.»

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی در واکنش خود گفته است که «حملات پی‌هم و سفاکانه‌‌ی خون‌آشامان قرن برعلیه پیروان یک مذهب خاص و متمدن‌ترین قوم افغانستان در مساجد و مراکز تعلیمی توطئه‌ای است که به جز نسل‌کُشی نمی‌توان اسم و جایگاه دیگری بدان داد». او دوام این وضعیت را نگران‌کننده خوانده‌ است.

نبیل بر اتحاد مردم تأکید کرده و گفته است که همه اقوام و مذاهب متحدانه در مقابل فتنه‌ی تروریست‌ها بسیار هوشیار و بیدار باشند.

نبیل در رشته تویتی نوشته است که مردم افغانستان باید متحدانه از مجامع بین‌المللی و رهبران مذهبی جهان تقاضا کنند تا ضمن محکومیت شدید این اعمال تروریستی، نسبت به شناسایی این تروریستان جنایتکار و پشتیبانان آنها اقدام کنند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه دولت پیشین، انفجارهای امروز را «حملات جنایتکارانه و غیرانسانی» خوانده و این حملات را محکوم کرده‌است.

عبدالله گفته است که حمله بر نمازگذاران، دانش‌آموزان، اماكن مذهبی و نهادهای آموزشی جنایت ضدبشری و خلاف تمام اصول و ارزش‌های دینی و انسانی است.

سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت امورخارجه‌ی ایران درباره‌ی تکرار وقوع انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف افغانستان، مراتب نگرانی تهران از این حوادث را ابزار کرده است.

او این حملات را اقدامات تروریستی و کوردلانه خوانده و گفته است که هدف قراردادن نمازگزاران روزه‌دار منزجرکننده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در رشته‌تویتی انفجارهای امروز در کابل، بلخ و قندوز را محکوم کرده و گفته است که این حملات کار «حلقه‌هایی است که ربطی به جامعه افغانستان ندارند».

مجاهد نوشته است که طالبان به‌زودی عاملان این حملات را شناسایی و مجازات خواهند کرد.

حملات به غیرنظامیان، به‌ویژه شیعیان درحالی افزایش یافته است که مقام‌های امریکا پیشتر از افزایش حملات داعش در فصل بهار خبر داده بودند. طالبان اما داعش در افغانستان را شکست‌خورده می‌دانند و می‌گویند که این گروه تهدید جدی نیست.