عکس: شبکه‌های اجتماعی

سالگرد حمله به مکتب سیدالشهدا؛ شمع‌افروزی خانواده‌های قربانیان در مقابل مکتب

هم‌زمان با نخستین سالگرد حمله‌ی خونین به مکتب دخترانه‌ی سیدالشهدا در غرب کابل، مراسم شمع‌افروزی برای یادبود از قربانیان در مقابل این مکتب برگزار شد.

در این مراسم خانواده‌های قربانیان، شماری از دانش‌آموزان و استادان مکتب سیدالشهدا حضور داشتند.

دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در مراسم سالیاد قربانیان حمله به این مکتب، خواستار بازگشایی مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم شدند.

این مکتب سال گذشته (۱۴۰۰) به تاریخ ۱۸ ثور، هنگامی که دانش‌آموزان از مکتب رخصت شده بودند، هدف انفجارهای پی‌هم مرگبار قرار گرفت.

براساس آمار در این حمله دست‌کم ۸۵ نفر عمدتا دانش‌آموزان دختر کشته شدند.

این نخستین حمله به مراکز آموزشی در منطقه‌ی هزاره‌‌نشین غرب کابل نبود. پیش از آن هم آموزشگاه‌های موعود و کوثر دانش هدف حمله‌های مرگبار قرار گرفته بودند که در آن‌ها ده‌ها دانش‌آموز کشته شدند.

هم‌چنین به تاریخ ۳۰ حمل سال جاری خورشیدی، سه انفجار پی‌هم آموزشگاه «ممتاز» و مکتب «عبدالرحیم شهید» برچی را هدف قرار داد.

در دو انفجاری که در مقابل مکتب «عبدالرحیم شهید» رخ داد، ده‌ها دانش‌آموز کشته و یا زخمی شده‌اند.

با این حال، ریچارد بنت گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، هم‌زمان با سالگرد حمله‌ به مکتب دخترانه‌ی «سیدالشهدا» گفته است که ناکامی در حفاظت از جامعه هزاره‌ها که هدف کشتار بودند، پیامدهای وحشتناکی داشته است.

او افزوده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، حمله‌های وحشیانه علیه جامعه هزاره که برخی از آن‌ها را داعش به عهده گرفته، ادامه یافته است. ریچارد بنت با تأکید بر پیش‌گیری از حمله‌ها و حفاظت از هزاره‌ها، خواستار تحقیقات مجدد و مستقل برای شناسایی عاملان و به عدالت‌سپردن آن‌ها شده است.