اطلاعات روز

پارلمان بریتانیا درباره‌ی جنایات احتمالی علیه هزاره‌ها در افغانستان و پاکستان اطلاعات جمع‌آوری می‌کند

تیمی از فعالان حقوق بشر و اعضای پارلمان بریتانیا، درباره‌ی وضعیت هزاره‌ها در افغانستان و پاکستان اطلاعات جمع‌آوری می‌کند. گردآوری شواهد در مورد جنایات احتمالی علیه این گروه قومی یکی از اهداف این تحقیق است.

فراخوان جمع‌آوری اطلاعات و نظریات این تیم از دوم ماه اپریل از طریق یک ویب‌سایت ویژه آغاز شده و قرار است تا ۳۰ اپریل ادامه یابد.

حمیرا رضایی، عضو این تیم به روزنامه اطلاعات روز گفت که هدف آنان بررسی وضعیت هزاره‌ها در پاکستان و افغانستان و همچنین جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی جنایات، نسل‌کشی و حملات هدفمند علیه این جامعه است.

در ویب‌سایت این تیم به نقل از گزارش کمیته‌ی منتخب روابط بین‌الملل و دفاع مجلس اعیان بریتانیا آمده است که هزاره‌ها به دلایل قومی و فرقه‌ای‌شان سابقه طولانی در رنج‌کشیدن، آزار و اذیت دارند. در این گزارش، به افزایش خشونت علیه جامعه‌ی هزاره اشاره شده و خطر یک نسل‌کشی احتمالی را برجسته کرده است.

این تیم تأکید کرده است که هزاره‌ها براساس هویت قومی و مذهبی‌شان هدف قرار می‌گیرند و مدت‌هاست که توسط طالبان و دیگر سازمان‌های شبه نظامی در افغانستان و پاکستان هدف قرار گرفته‌اند.

تیم تحقیق پارلمان انگلیس گفته است که موضوع حملات هدفمند علیه جامعه‌ی هزاره در افغانستان و آسیب‌پذیری این گروه قومی در پاکستان نیازمند توجه فوری است.

به‌گفته‌ی خانم رضایی، یافتن راه‌های عدالت برای هزاره‌ها در افغانستان و پاکستان و پاسخگویی به نیازهای آنان با توجه شواهد جمع‌آوری‌شده، دیگر هدف تیم تحقیق است. همچنین او گفت که این تیم چگونگی کمک به جامعه‌ی هزاره را بررسی و پیشنهادات و توصیه‌هایی را نیز ارایه خواهد کرد.

رضایی افزود که گزارش نهایی این بررسی در اختیار پارلمان بریتانیا و سایر نهادهای جهانی، از جمله سازمان ملل قرار خواهد گرفت.

جامعه‌ی هزاره در افغانستان طی سال‌های اخیر هدف کشتارهای هدفمند بوده‌اند که از دید فعالان حقوق بشر مصداق نسل‌کشی است. فعالان مدنی سال گذشته کارزار گسترده‌ای را برای به رسمیت‌شناختن نسل‌کشی هزاره‌ها به راه‌انداخته بودند.

در پاکستان هزاره‌ها بارها در مکان‌های مذهبی هدف قرار گرفته‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. این اقدام یک حرکت حق خواهانه ودریافت حقایق راجع به وضیعت عمومی هزاره ها در دو کشور است که همه سردمداران شان دم از حقوق متساوی شهروندانشان می‌زنند ولی در عمل ،اجرآت بطور وحشتناکی علیه این ملیت برادر،وبطور هدفمند مورد آزار واذیت جسمی ،روانی ،اقتصادی وغیره قرار می‌گیرند.

  2. از تاریخ عبدرالحمن حرام زاده بنویسید که ۸۳/در صد از نفوس هزاره را قطلعام کرد و البافی در مرز هایی ایران و پاکستان و هندوستان مهاجرت کردند

  3. از تاریخ عبدرالحمن بنویسید که ۸۳/در صد از نفوس هزاره را قطلعام کرد و البافی در مرز هایی ایران و پاکستان و هندوستان مهاجرت کردند

    1. هزاره ها از دوره عبدالرحمن خاین تا هنوز نثل کشی میشه و در اقلیت هستند کسان همکاری می کند با بریتانیا خدا خیرشان دهد کار نیک است

  4. کوشش شود تا افزون بر شواهد عینی، از نمونه‌های خشونت و اعمال تبعیض علیه قوم هزاره در سال‌های اخیر، قتل عام این نسل، در تاریخ معاصر افغانستان، به‌ویژه زمان عبدالرحمان خان نیز برجسته و رسمیت پیدا کند.تکیه بر شواهد بی‌شمار تاریخی از جمله سراج التواریخ دلیل‌های روشنی در این زمینه است. پژوهشگران و اندیشمندان و اعضای این گروه پژواشی که از قوم هزاره هستند، بایستی این هدف را دنبال کنند

  5. این اقدام یک کار نیک است که میتواند مانع نسل کشی یک قوم و ملیت خاص شود که همیشه در تلاش بوده که صلح و ارامش و برابری حاکم شود اما همواره از طرف گروه های خاص ملیتی و گروه حاکم سرکوب و نسل کشی شده است.
    تشکر از اقدام نیک بریتانیا و همکاران شان در این زمینه.
    بااحترام

  6. از تحت فشار بودن مردم هزاره نسل کشی کدام یک زودتر بگویم
    انفجار دهمزنگ جنبش روشنایی
    انفجار مساجد هزاره نشین
    انفجار مکاتب هزاره نشین
    انفجار ورزشگاه های هزاره نشین
    انفجار کلینیک هزاره نشین
    کدام یک از این ها …

  7. ماهزاره هادرطول تاریخ ازسوی طالبان وگروهای تروریستی مورد حمله های هدفمند قرار گرفتیم در مراکزآموزشی،درمراکزورزشی ،درمسیر راه هاوحتا درمساجید مرد حمله قرارگرفتیم وبدبختانه حتا از سوی حکومت پیشین مورد تبعیض قرارگرفتیم وباقدرت گرفتن طالبان این کشتارهاوتبعیض چند برابرشد

  8. اگر واقعا سازمان ملل در فکر مردم هزاره هست باید چند ولایت را متعلق به هزاره ها بسازد تا اینکه بتواند زندگی ارام و مترقی را برای خود بسازد

  9. اقدام خوبی است و باید جنایات طالبان علیه هزاره ها بطور گسترده بازتاب یابد تا جهان و نهاد های حامی حقوق بشر از هزاره ها حمایت لازم را روی دست گیرند و نیز بر علیه گروه تروریستی طالبان اقدام های پیشگیرانه را انجام دهند.
    تشکر از اطلاعات روز بابت همرسانی این موضوع.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *