محرومیت جبران‌ناپذیر دختران هلمندی؛ «کم‌تر دختری از مکتب فارغ می‌شود»
عکس: آرشیف

دیدبان حقوق بشر: تضمین طالبان درباره‌ی تحصیل دختران بی‌معنا است

هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر تضمین‌های طالبان درباره‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه را بی‌معنا خوانده است.

او امروز (سه‌شنبه، ۲۷ ثور) در تویتی در واکنش به مصاحبه سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله‌ی با یک رسانه‌ امریکایی نوشته است که طالبان تاکنون بارها وعده‌های خود را زیر پا گذاشته‌اند؛ از این‌رو به‌گفته‌ی او، تضمین‌های این گروه به‌ویژه درباره‌ی تحصیل دختران بی‌معنا است.

حقانی در این گفت‌وگو درباره‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه می‌گوید که کار روی مکانیزم برگشت دختران به مکاتب جریان دارد. او می‌گوید: «ما باید شرایط را فراهم کنیم تا بتوانیم عزت و امنیت آنها [دختران] را تضمین کنیم.»

حقانی تأکید می‌کند که هیچ کس مخالف تحصیل دختران نیست.

قرار بود مکاتب دخترانه به تاریخ سوم حمل سال جاری به‌روی تمامی دختران باز شود، اما طالبان اعلام کردند که تا زمان تهیه‌ی طرح حجاب در مکاتب، دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند مکتب بروند.

تعطیلی مکاتب دخترانه واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور در پی داشته است. طالبان در حال حاضر زیر فشار جامعه بین‌المللی قرار دارند تا مکاتب دخترانه را بازگشایی کنند.

معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر امروز در یک تویتی دیگر نوشته ست که فضایی برای کشورها وجود دارد که تلاش کنند بر طالبان تاثیر بگذارند. به‌گفته‌ی او، از این فضا تاکنون استفاده نشده است.

خانم بار تأکید دارد که برای تحت فشار قراردادن طالبان به‌خاطر توقف سوءاستفاده‌های این گروه،  رویکرد واحد و استراتژیک نیاز است.