انفجارهای پی‌هم در بلخ و کابل؛ «مردم بی‌گناه تا کی قربانی شوند؟»

شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ عصر روز چهارشنبه (۴ جوزا) گواه انفجارهای پی‌هم بود. این انفجارها در نواحی پنجم و دهم شهر مزار شریف رخ داده است.

در هر سه انفجار، موترهای مسافربری که سرنشینان آن‌ها شهروندان هزاره بودند، هدف قرار گرفته‌اند.

براساس آخرین آمار در این سه انفجار، ۱۰ نفر به‌شمول دو زن و یک کودک کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.

غوث‌الدین انوری، رئیس شفاخانه حوزوی در بلخ (ابوعلی سینای بلخی) وضعیت شماری از زخمی‌ها را وخیم گزارش می‌دهد. او می‌گوید که تعداد از زخمی‌هایی که به شفاخانه منتقل شده، پاهای‌شان را از دست داده‌اند.

گروه داعش اعلام کرده که انفجارهای روز چهارشنبه در مزار شریف کار این گروه بوده است.

قربانی تا کی؟

در هشتم ثور سال جاری خورشیدی نیز انفجارهای مشابه در نواحی سوم و دهم شهر مزار شریف رخ داده بودند. تلفات آن انفجارها نُه کشته و ۱۳ زخمی اعلام شده بودند.

هم‌چنین در اول ماه ثور هم انفجاری یک مسجد شیعیان در شهر مزار شریف را هدف قرار داده که در نتیجه ده‌ها نفر کشته و یا زخمی شدند. مسئولیت این حمله را هم گروه داعش به عهده گرفته بود.

با این حال، خانواده‌های قربانیان انفجارهای روزگذشته، طالبان را در تأمین امنیت جان شهروندان ناتوان می‌دانند. آنان خواستار شناسایی عاملان حملات اخیر هستند.

سمیرا موسوی، که برادرزاده‌اش در انفجار دیروز از ناحیه پا و کمر آسیب دیده است، می‌گوید: ما از قربانی‌دادن خسته شدیم …تاچه وقت باید مردم بی‌گناه کشته شود و زخمی شود؟»

سید جواد، یکی دیگر از این خانواده‌ها با نگرانی از بدترشدن وضعیت امنیتی و افزایش حملات علیه هزاره‌ها، می‌گوید که مردم آرامش روحی ندارند: «ما کلا مریض شدیم. بیماری روحی برای ما پیدا شده. از دیشب به این‌سو آرام نیستیم.»

انفجار کابل

شام دیروز، مسجد جامع «حضرت ذکریا» در نزدیکی چهارراهی ترافیک حوزه‌ی چهارم امنیتی شهر کابل نیز هدف یک حمله قرار گرفت. این مسجد متعلق به اهل سنت است.

براساس آمار فرماندهی امنیه‌ی طالبان در کابل، در این انفجار شش نمازگزار کشته‌ و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این فرماندهی درباره‌ی نوعیت انفجار چیزی نگفته است.

یکی از گواهان رویداد به اطلاعات روز می‌گوید که این انفجار ناشی از بمب کارگذاری‌شده بوده است.

به گفته‌ی او، این انفجار بیش از ۳۰ کشته و یا زخمی بر جای گذاشته است.

این منبع گفت که تنها خودش شاهد انتقال ۱۰ کشته و بیش از ۲۰ زخمی بوده‌ است. به گفته‌ی او، شمار زیادی از افراد قطار اول، دوم و سوم نمازگزاران در مسجد کشته و یا زخمی شده‌اند.

مسئولیت حمله به این مسجد را تاکنون کسی و یا گروهی به عهده نگرفته است.

در اواخر دهم ماه ثور نیز یک مسجد صوفیان در ساحه سه‌راهی علاالدین شهر کابل هدف یک حمله قرار گرفته بود. آمار تلفات این انفجار دست‌کم ۶۶ نفر کشته و ۷۸ زخمی گزارش شده بود.

واکنش‌ها به انفجارهای دیروز

انفجارهای دیروز در شهر مزار شریف و کابل واکنش‌های نیز در پی‌ داشته است. برخی از طالبان به‌خاطر کوتاهی در تأمین امنیت انتقاد کرده‌اند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در واکنش خود گفته است حملات اخیر نشان می‌دهند که طالبان توانایی تأمین امنیت مردم را ندارند و یا این‌که خودشان در این حملات دست دارند.

او در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «مجموع این حوادث نشان می‌دهند که طالبان توانایی تأمین امنیت مردم را ندارند و یا این‌که خودشان هم شریک دزد و هم رفیق قافله‌سالار هستند که باید خودشان هم متوجه باشند.»

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان حملات دیروز در بلخ و کابل را قویا تقبیح کرده و گفته «این جنایات ضد بشری را در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی می‌داند».

کرزی در رشته تویتی، برای جلوگیری از «دسایس بیگانه‌گان» و تأمین صلح و ثبات پایدار و سرتاسری در کشور بر تقویت اتحاد و اتفاق و آغاز گفتمان ملی تأکید کرده و آن را یگانه راه نجات کشور دانسته است.

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه در واکنش به انفجارهای دیروز گفته است که هدف قراردادن مساجد و حمله بر شهروندان بی‌گناه خلاف موازین اسلامی و ارزش‌های انسانی است و جنایات ضد بشری شمرده ‌می‌شوند.

رینا امیری، نماینده‌ ویژه‌ی امریکا در امور زنان و حقوق بشر گفته است که حملات شنیع در مزارشریف و کابل هدفی جز ایجاد ویرانی بیشتر برای افغان‌های بی‌گناهی که به اندازه‌ی کافی متحمل شده‌اند، ندارند.

او در تویتی نوشته است که جلوگیری از این حملات هولناک و رسیدگی به امنیت و نیازهای همه‌ی افغان‌ها باید چیزی باشد که طالبان روی آن تمرکز کنند.

مقام‌های طالبان و سخن‌گوی این گروه به انفجارهای دیروز تاکنون واکنش نشان نداده‌اند.

این انفجارها در حالی ادامه دارند که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان هنگام ایراد خطبه‌ی نماز عید فطر در قندهار، «برقراری امنیت» را به مردم افغانستان تبریک گفته بود. او در دعایش نیز خواستار پایدارشدن «امنیت» و «نظام اسلامی» در کشور شده بود.

طالبان حضور داعش در افغانستان را نیز تکذیب می‌کنند. این گروه مدعی است که داعش را سرکوب کرده و در حال حاضر، داعش حضور فزیکی در افغانستان ندارد. این در حالی است که کشورهای غربی می‌گویند که داعش در افغانستان در حال سربازگیری است.