افزایش مریضان مبتلا به تالاسمی در بلخ

افزایش مریضان مبتلا به تالاسمی در بلخ؛ در یک سال گذشته ۱۰ کودک جان باخته‌اند

مسئولان در ریاست صحت عامه‌ی طالبان در بلخ، از افزایش شمار مریضان تالاسمی یا کم‌خونی در این ولایت خبر می‌دهند و می‌گویند که در جریان یک سال گذشته ده کودک مبتلا به این مریضی جان باخته‌اند.

براساس آمار رسمی صحت عامه‌ی بلخ، در حال حاضر ۲۳۰ کودک مبتلا به مریضی تالاسمی در شفاخانه ابو علی‌سینا ثبت است و آنان هر ماه یک الی سه بار خون دریافت می‌کنند.

از سوی هم، نجیب‌الله توانا، سرپرست صحت عامه‌ی طالبان در بلخ از افزایش آمار کودکان مبتلا به تالاسمی ابراز نگرانی می‌کند. او می‌گوید که در جریان یک سال گذشته بیش از ۴۰ کودک مبتلا به این مریضی را ثبت کرده‌اند.

شماری از کودکان و خانواده‌هایی که فرزندان‌شان مبتلا به این مریضی هستند، می‌گویند که آنان مجبور اند هر ماه به‌خاطر دریافت خون به شفاخانه حوزوی ابو علی‌سینای بلخی مراجعه کنند.

زلمی که یک دختر ۱۱ ساله‌اش به مریضی تالاسمی مبتلا است، می‌گوید که به‌دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌تواند دخترش را درمان کند. او می‌گوید که ناگزیر است در جریان هر ماه سه بار جهت دریافت خون به دخترش به شفاخانه بیاید.

زلمی گفت: «دخترک ۱۱ ساله‌ام شش سال است که به این بیماری/مریضی مبتلا شده. توان مالی ندارم که عملیات کنم، مجبور هستم که ماه دو سه بار شفاخانه بیایم تا خون دریافت کنم.»

مریضی تالاسمی نوعی از کم‌خونی ارثی یا ژنتیکی است که از والدین به کودکان منتقل می‌شود و بیشتر مریضان تالاسمی را کودکان یک تا دوازده سال تشکیل می‌دهند.

مسئولان صحی در بلخ می‌گویند که درمان بنیادی مریضان تالاسمی پیوند مغز استخوان است که به علت هزینه‌ی سنگین آن، صحت‌عامه قادر به انجام آن نیست. رییس صحت‌عامه‌ی طالبان در بلخ می‌گوید که هر عمل پیوند مغز استخوان سی‌هزار دالر هزینه بر می‌دارد.