بازداشت اجمل حقیقی و همکارانش
عکس: شبکه‌های اجتماعی

عفو بین‌الملل: طالبان اجمل حقیقی و همکارانش را فوراً رها کنند

سازمان عفو بین‌الملل بازداشت اجمل حقیقی، یوتیوبر و همکارانش توسط طالبان را حمله‌ی آشکار به آزادی بیان خوانده و خواستار آزادی آنان بدون قید و شرط شده است.

اجمل حقیقی و سه همکارش به اتهام توهین به مقدسات از سوی نیروهای طالبان بازداشت شده‌اند. خبر بازداشت حقیقی و همکارانش از سوی اداره استخبارات طالبان روز (سه‌شنبه، ۱۷ جوزا) با نشر ویدیویی از اعترافات‌شان، تأیید شد.

در ویدیویی که در توییتر منسوب به اداره‌ی استخبارات طالبان نشر شده،‌ دیده می‌شود که چهار نفر، از جمله اجمل حقیقی دست‌بند زده شده‌اند. از این میان، اجمل حقیقی، مُدل و یوتیوبر «به ترویج فحشا و توهین به آیات قرآن» اعتراف می‌کند. اما این اعتراف اجباری به‌نظر می‌رسد.

سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل هم در واکنش خود بازداشت اجمل حقیقی و همکارانش را خودسرانه دانسته و گفته‌ است که طالبان آن‌ها را به‌اجبار وادار به عذرخواهی کرده‌اند.

حمیدی تأکید کرده است که طالبان باید فورا و بدون قید و شرط یوتیوبرها را آزاد کنند و به سانسور مداوم بر کسانی که می‌خواهند آزادانه عقاید خود را بیان کنند پایان دهند.

او گفته است که محدودیت‌های حق آزادی بیان باید به وضوح توسط قانون پیش‌بینی شده باشد و کاملا ضروری و متناسب با یک هدف مشروع باشد.

حمیدی افزوده است که قوانین بین‌المللی حقوق بشر محدودیت آزادی بیان را مجاز نمی‌داند.

او گفته است که بازداشت یوتیوبرها یک نمونه از چگونگی ایجاد جوی ترس در افغانستان توسط طالبان با استفاده از دستگیری‌های خودسرانه و وادار کردن مردم به سکوت است.

حمیدی اضافه کرده است که طالبان از زمان به‌دست گرفتن قدرت، از ارعاب، آزار و اذیت و خشونت علیه هر کسی که از حقوق بشر یا ارزش‌های مدرن حمایت می‌کند، به‌ویژه مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، روزنامه‌نگاران و اعضای آکادمیک و دیگران استفاده کرده‌اند.

او تأکید کرده است که طالبان به‌عنوان حاکمان افغانستان، باید قوانین بین‌المللی حقوق بشر را رعایت کنند و به حق آزادی بیان بدون تبعیض احترام بگذارند.