تهدید خشک‌سالی؛ کشاورزان فاریاب: آب‌های زیرزمینی در پنج سال اخیر تا ده متر پایین رفته است

شماری از باشندگان و کشاورزان فاریاب از کمبود آب‌های زیرزمینی شکایت می‌کنند و می‌گویند که با گذشت هر سال منابع آبی زیرزمینی پایین‌تر می‌رود. آنان می‌گویند که این مسأله باعث نگرانی مردم، به‌ویژه کشاورزان و باغ‌داران شده است.

حمیدالله، یکی از باشندگان فاریاب که در گوشه‌ای از شهر میمنه زندگی می‌کند، به اطلاعات روز گفت که حدود پنج سال قبل چاه‌های آبی این مناطق به ۲۰ متر می‌رسید، اما از آن زمان تاکنون آب زیرزمین بین هفت تا ده متر پایین رفته است.

به گفته‌ی او، این موضوع سبب نگرانی عموم مردم شده است که باید برای جلوگیری از فرار آب‌های زیرزمینی اقدام شود.

عبدالرحمان، یکی از باغداران فاریاب می‌گوید که برای آبیاری باغ‌های انگور خود از چاه‌های دستی استفاده می‌کرد، اما اکنون آب این چاه‌ها خشک شده و یا هم چند متر پایین رفته است. به‌گفته‌ی او، به‌دلیل کم‌آبی، بخشی از باغ‌های انگور او خشک شده است.

عبدالرحمان از مسئولان محلی طالبان در فاریاب می‌خواهد که برای حفظ منابع آب‌های زیرزمینی دست به کار شوند، تا مردم، به‌ویژه کشاورزان از نگرانی رهایی یابند.

در همین حال، حمیدالله اوزتورک، کارشناس و رئیس دانشکده‌ی زراعت دانشگاه فاریاب می‌گوید که خشک‌سالی‌های پی‌هم و استفاده‌ی بیش از حد آب‌ها باعث شده است که زمین گرم‌تر و آب‌های زیرزمینی نیز کاهش یابد.

آقای اوزتورک همچنین گفت که تمام خانه‌ها در شهر میمنه چاه‌های دستی دارند و بدون درنظرداشت حق‌آبه، از آب چاه‌ها به‌گونه‌ی غیراصولی استفاده می‌کنند. او هشدار داد که در صورت ادامه‌ی این روند، مردم در سال‌های آینده با خطر جدی کم‌آبی مواجه خواهند شد.

این کارشناس زراعتی پیشنهاد می‌کند که در امور کشاورزی باید از آبیاری قطره‌ای استفاده شود و در کنار آن بندهای آب ایجاد شود و مردم نیز از سیستم آبرسانی شهری استفاده کنند.

از سوی هم، محمد فهیم، رئیس محیط زیست فاریاب بدون اشاره به مسئولیت‌های این اداره و اداره محلی، می‌گوید که مردم باید خود به‌خاطر حفظ آب‌های زیرزمینی اقدام کنند، در غیر آن به مشکل جدی کم‌آبی روبرو خواهند شد.

به گفته‌ی او، برنامه‌ی خاصی به‌خاطر جلوگیری از کمبود آب‌های زیرزمینی وجود ندارد، اما با استفاده‌ی منطقی از آب و جلوگیری از ضایعات آب، باشندگان میمنه می‌توانند تا اندازه‌ای مشکلات کم‌آبی را رفع کنند.

فاریاب یکی از ولایت‌های شمالی افغانستان است که حدود ۸۰ درصد باشندگان این ولایت به کشاورزی و دامداری مشغولند، اما کم‌آبی یکی از مشکلات اساسی مردم این ولایت به حساب می‌آید.