تظاهرات جوانان قندهاری

جوانان قندهاری: امریکا ذخایر ارزی افغانستان را آزاد و به خانواده‌های قربانیان جنگ غرامت بپردازد

شماری از جوانان زیر چتر نهاد «جوانان قدرتمند افغانستان» در ولایت قندهار در واکنش به مسدود ماندن پول‌های افغانستان در بانک‌های امریکا دست به تظاهرات زدند.

این تظاهرات امروز (جمعه، ۲۰ جوزا) در شهر قندهار راه‌اندازی شده بود و معترضان همچنین از امریکا خواستند تا برای قربانیان جنگ ۲۰ سال اخیر در افغانستان غرامت بپردازد. آنان تأکید کردند که امریکا باید پاسخگوی تمام آسیب‌هایی که به مردم افغانستان وارد کرده است، باشد.

به‌گفته‌ی معترضان، تصمیم امریکا برای مسدودنگهداشتن ذخایر ارزی افغانستان غیرعادلانه است. آنان گفتند که این تصمیم هرگز برای مردم افغانستان قابل قبول نیست و امریکا باید در مورد تصمیم خود تجدید نظر کند.

نقیب‌الله قانع، یکی از برگزارکنندگان این تظاهرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که هدف این تظاهرات درخواست غرامت از امریکا برای قربانیان جنگ دو دهه‌ی اخیر و آزادسازی ذخایر مسدودشده‌ی افغانستان است.

او گفت که ایالات متحده امریکا باید به تمام کسانی که در دو دهه حضور آن کشور در افغانستان، اعضای خانواده و یا خانه‌های‌شان را از دست داده‌اند، غرامت بپردازد.

جاوید احمد، یکی دیگر از معترضان گفت که ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته «جنایات جنگی» زیادی را در افغانستان مرتکب شده است.

به‌گفته‌ی این باشنده‌ی قندهار، نظامیان امریکا و متحدان این کشور غیرنظامیان را در افغانستان هدف قرار داده و اکنون باید به خانواده‌های‌شان غرامت بپردازند. او در عین حال تأکید کرد که زمان آن رسیده تا امریکا ذخایر ارزی افغانستان را نیز آزاد کند.

این درحالی است که با تسلط طالبان بر افغانسان در ۲۴ اسد سال گذشته، حدود هفت میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان که در بانک‌های امریکا نگهداری می‌شد، مسدود شد.

امریکا اعلام کرد که نیمی از این پول را به هدف پاسخگویی به نیازهای بشردوستانه آزاد می‌کند، اما نیم دیگر آن را با توجه به حمک دادگاه به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر در نظر می‌گیرد.