اطلاعات روز

روسیه: ممکن است طالبان را به رسمیت بشناسیم

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه‌ی روسیه در امور افغانستان گفته که ممکن است مسکو دولت موقت طالبان را به رسمیت بشناسد و در اتخاذ این تصمیم از امریکا و کشورهای دیگر پیروی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، او این اظهارات را روز سه‌شنبه (۲۴ جوزا) در گفت‌وگو با کانال یک تلویزیون دولتی روسیه بیان کرده است.

کابلوف درباره‌ی به رسمیت‌شناختن احتمالی حکومت طالبان از سوی روسیه گفته است: «چنین احتمالی وجود دارد. شرایط آن توسط رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌ی روسیه تعیین شده است».

او تأکید کرده است که روسیه در به رسمیت شناختن حکومت طالبان از امریکا و دیگر کشورها تبعیت نخواهد کرد.

این در حالی است که با گذشت بیش از ۱۰ ماه از تسلط طالبان بر کابل، تاکنون هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است.

تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق‌ بشر از جمله حقوق زنان و دختران و مبارزه با تروریسم از شروط کشورها برای شناسایی طالبان عنوان می‌شود.

کابلوف افزوده است که طالبان مایل به همکاری با روسیه و کار در راستای قوانین پذیرفته‌شده‌ی بین‌المللی هستند.

پس از روی‌کارآمدن طالبان، روسیه از کشورهای معدودی بود که فعالیت سفارت خود در کابل را از سرگرفت. هم‌چنین روسیه سفارت افغانستان در مسکو را هم در اختیار دیپلمات‌های طالبان قرار داده است.

روسیه در کنار قطر و پاکستان از جمله کشورهای است که طی ۲۰ سال گذشته با طالبان رابطه‌ی نزدیک داشته است. مسکو بارها میزبان نشست‌ها با حضور هیأت طالبان درباره‌ی افغانستان بوده است.

افزون بر این، طی سال‌های گذشته رسانه‌های غربی حتا روسیه را متهم کرده بودند که به طالبان برای کشتن نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان پاداش داده‌اند. مسکو این اتهام را رد کرده است.

ضمیر کابلوف، در گفت‌وگوی خود افزوده که قرار است با معاون وزیر صنعت و تجارت دولت طالبان به مسکو سفر کند.

او گفته است که افغانستان برای خرید برخی محصولات از روسیه درخواست کرده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اجازه داده برای افغانستان غلات اندوخته شود.