دانشگاه بلخ
عکس: توییتر HNajafizada

دانشجویان دختر در دانشگاه بلخ: مأموران زن طالبان به حریم خصوصی ما تجاوز می‌کنند

در ادامه‌ی محدودیت‌ها طالبان در برابر دانشجویان دختر در دانشگاه بلخ، مأموران زن که از سوی طالبان گماشته شده‌اند، دستکول‌های دانشجویان را بازرسی می‌کنند و وسایل آرایشی آنان را می‌شکنند.

برخی از دانشجویان دختر که می‌خواهند نام‌شان در خبر ذکر نشود، به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که مأموران زن تعیین‌شده از سوی طالبان پس از بازرسی دستکول‌های‌شان وسایل آرایشی آنان را شکستانده‌اند.

یکی از این دانشجویان دختر امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ جوزا) این اقدام را تجاوز به حریم خصوصی بانوان عنوان کرد و از حکومت سرپرست طالبان خواست که جلوی این بدرفتاری‌ها را بگیرد.

او گفت: «دستکول یک خانم حریم خصوصی او است و هیچ کس حق ندارد به آن دست‌درازی کند. این کار طالبان تجاوز آشکار است و باید جلوی آن گرفته شود.»

در همین حال، یکی دیگر از دانشجویان دختر در دانشگاه بلخ می‌گوید که در جریان هفته‌ی جاری گواه جمع‌آوری انبوه از وسایل آرایش دختران و شکستاندن آن از سوی طالبان بوده است.

این دانشجو می‌گوید که اگر استفاده از آرایش خلاف اصول اسلامی است، چرا حکومت از سطح شهر آن را جمع‌آوری نمی‌کند؟ او افزود: «اگر واقعن آرایش خلاف ارزش‌های اسلامی است پس چرا اجازه‌ی ورود آن را طالبان می‌دهند؟ چرا از سطح شهر جمع نمی‌کنند؟»

این دانشجویان می‌گویند که در کنار این مورد هنوز هم بدرفتاری‌های طالبان به‌دلیل نوع پوشش و رنگ لباس و چادر دانشجویان دختر پا برجا است.

پیش از این نیز دانشجویان دانشگاه بلخ از لت‌و‌کوب سه دانشجوی دختر در دروازه‌ی ورودی این دانشگاه توسط مأموارن زن که از سوی طالبان معرفی شده‌اند، شکایت کرده بودند.