افزایش بهای مواد نفتی در بلخ

افزایش بهای مواد نفتی در بلخ؛ یک لیتر پترول ۸۷ افغانی و یک لیتر دیزل ۱۰۶ افغانی

در کنار مواد خوراکی و غیرخوراکی دیگر، در روزهای اخیر، بهای مواد نفتی نیز در کشور افزایش یافته است. باشندگان شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ با انتقاد از بلندرفتن بهای تیل، خواستار کنترل قیمت‌ها هستند.

باشندگان و رانندگان در شهر مزار شریف هم‌چنین می‌گویند که در روزهای اخیر، بهای تیل بین ۱۵ تا ۲۰ افغانی در هر لیتر افزایش یافته و این وضعیت روی کار آنان نیز تأثیر منفی گذاشته است.

رانندگان موترهای مسافربری در این شهر می‌گویند که در حال حاضر یک لیتر پترول به ۸۷ افغانی و یک لیتر تیل دیزل به ۱۰۶ افغانی به فروش می‌رسد.

احمدفرید، که در دل جاده‌های شهر مزار شریف تاکسی‌رانی می‌کند، می‌گوید: «یک هفته قبل،‌ یک لیتر تیل ۶۶ افغانی بود و امروز ۲۰ افغانی بلند رفته است. کار و غریبی نیست. مردم توان پرداخت کرایه بلند را ندارند.»

زمری، یکی دیگر از رانندگان این شهر نیز از بی‌کاری و بلندرفتن بهای تیل نگران است. او از حکومت طالبان می‌خواهد که جلوی بلندرفتن نرخ مواد نفتی را بگیرد: «حکومت باید جلوی تاجران را بگیرد. هر روز نرخ تیل بلند می‌شود، مردم در شرایط بد اقتصادی قرار دارد.»

با این حال، مسئولان محلی طالبان در ولایت بلخ، تغییرات در نرخ جهانی مواد نفتی و جنگ روسیه و اوکراین را عامل افزایش بهای مواد نفتی در بازارهای کشور می‌دانند.

شیراحمد سپاهی‌زاده، آمر پارک‌های صنعتی ریاست صنعت و تجارت طالبان در بلخ می‌گوید: «ما یک کشور وارداتی هستیم. نرخ در جهان بلند رفته؛ تاجر مجبور است که بلند به فروش برساند.»

این درحالی است که در گذشته دلیل افزایش قیمت‌ها، کاهش ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی دانسته می‌شد، اما هربار که ارزش افغانی دوباره افزایش یافته، قیمت‌ها هم‌چنین ثابت مانده و کاهش قابل توجهی در آن رونما نشده است.