فاروق وردک
Hafiz Zia Ahmad

فاروق وردک کشته‌شده‌های طالبان در جنگ را «شهید» خواند

غلام فاروق وردک، وزیر معارف در زمان حکومت حامد کرزی و وزیر دولت در امور پارلمانی در حکومت محمد اشرف غنی که به تازگی به دعوت طالبان به کابل برگشته، اعضای نیروهای طالبان که در سال‌های گذشته در جریان جنگ کشته شده‌اند، را «شهید» خوانده و برای‌شان دعا کرده است.

آقای وردک که به تازگی با مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه و خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در کابل دیدار کرده، برای «آزادی وطن، اعلای کلمه اسلام و نظام اسلامی» را به طالبان تبریک گفته و برای استمرار آن نیز دعا کرده است.

در نوار تصویری از جریان این دیدار که از سوی حفیظ ضیا احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان منتشر شده، فاروق وردک می‌گوید که «حاکمیت ملی، امنیت سرتاسری و مصالحت افغانی» از بزرگ‌ترین دستاوردهای حکومت طالبان در طی ده ماه گذشته بوده است.

آقای وردک همچنین کار کمیسیون طالبان برای دعوت چهره‌های سیاسی به کشور را ستوده و آن‌را گامی بزرگ در راستای «حاکمیت نظام» عنوان کرده است. با این حال، او گفته است که از قبل قصد بازگشت به وطن را داشته، اما «قسمت و تقدیر» بازگشت او را تاکنون معطل کرده بود.

غلام فاروق وردک چند روز پیش به دعوت طالبان به کابل بازگشت و از سوی مقام‌های این گروه در میدان هوایی کابل استقبال شد. آقای وردک از چهره‌های جنجالی در دو دهه‌ی گذشته بوده است.

وردک متهم به فساد گسترده‌ی اداری و مالی در دوران رهبری‌اش در وزارت معارف است. براساس گزارش‌های متعدد، او با ایجاد مکاتب و آموزگاران خیالی، حدود ۸۰۰ میلیون دالر از بودجه‌ی وزارت معارف را حیف‌ومیل کرده است.

اسدالله حنیف، که پس از غلام‌فاروق وردک رهبری وزارت معارف را به عهده داشت، فساد گسترده توسط او را تأیید کرد. او تأکید کرد که مقام‌های وزارت معارف در دوران رهبری وردک تعداد آموزگاران و مکاتب افغانستان را جعل و هزینه‌های اختصاص‌یافته را حیف‌ومیل کرده‌اند. به‌دنبال آن، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در آن هنگام اعلام کرد که در زمان رهبری وردک، صدها مکتب خیالی در افغانستان ایجاد شده است.

افزون بر این‌ها، مرکز روزنامه‌نگاری تحقیقی هم در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که وردک و همسرش دارای دو ملک در مناطق اختصاصی دبی، از شهرهای امارات متحده‌ی عربی از جمله یکی در ساحل جمیرا است. این مرکز اما در مورد منبع پول خرید آن ملک‌ها چیزی نگفته بود.