اطلاعات روز

سیگار: وزارت خارجه‌ی امریکا درباره‌‌ی افغانستان مخفی‌کاری می‌کند

بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، وزارت امور خارجه‌ و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) را متهم کرده‌اند که درباره‌ی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و سیاست فعلی دولت بایدن در قبال طالبان مخفی‌کاری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان سوپکو، رئیس سیگار گفته است که وزارت امور خارجه و USAID با نقض قانون از همکاری با کارکنانش امتناع می‌ورزند.

او این ادعاها را در نامه‌های جداگانه‌ به نمایندگان مجلس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا و سامانتا پاور، مدیر USAID مطرح کرده است.

وزارت امور خارجه‌ی امریکا قطع همکاری با سیگار را رد نکرده؛ اما گفته است که بازرس ویژه به دولت فرصتی برای پاسخ در مورد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را نداده است.

این وزارت هم‌چنین گزارش سیگار را ناعادلانه و منفی خوانده و گفته است که دیدگاه دولت در مورد رویدادهای مربوط به فروپاشی دولت افغانستان و قدرت‌گرفتن طالبان را منعکس نکرده است.

سوپکو در نامه‌های خود از کنگره، بلینکن و پاور خواسته است که با سیگار همکاری کنند.

او به بلینکن و پاور نوشته است که به مسئولان وزارت خارجه‎‌ و USAID دستور دهید تا مانع نظارت سیگار نشوند و اطلاعات و کمک‌های درخواستی را بدون تأخیر بیشتر ارایه دهند.

سوپکو گفته است که کارکنانش خواستار دسترسی به اسناد و مصاحبه‌های مقاماتی که در خروج آشفته‌ی امریکا از افغانستان دخیل بودند، هستند اما برای چندین ماه با مانع‌ مواجه شده‌اند.

او گفته است که این درخواست‌ها شامل اطلاعات مربوط به تخلیه و اسکان مجدد شهروندان و هم‌چنین کمک‌های بشردوستانه‌ی جاری و پرسش‌هایی در مورد انتقال این کمک‌ها به طالبان است.

سوپکو نوشته است: «اکنون بدیهی است که دفاتر و کارکنانی که در گذشته با درخواست‌های مشابه همکاری کرده‌اند، توسط مقامات مخالف نظارت مستقل سیگار یا مجبور به سکوت شده‌اند یا بر آن‌ها اعمال نفوذ شده است.»

ند پرایس، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا به اتهامات موجود در نامه‌ها پاسخی مستقیم ارایه نکرده، اما نارضایتی دولت را از آخرین گزارش اعلام کرده است. در گزارش سیگار، ضعف مدیریتی و پیش‌بینی نادرست در مورد سقوط دولت و ارتش افغانستان به‌عنوان دلایل خروج آشفته ذکر شده بود.

پرایس به خبرنگاران گفت: «نظر ما این است که گزارش، اتفاق نظر وزارت خارجه یا دولت ایالات متحده را بازتاب نمی‌دهد …ما با بسیاری از جنبه‌های گزارش موافق نیستیم.»

علاوه بر این، پرایس گفت که بازرس ویژه در هنگام تهیه پیش‌نویس گزارش که در اپریل نشر شد، نظر وزارت امور خارجه را جویا نشده و به این وزارت‌خانه فرصت بررسی پیش‌نویس را قبل از انتشار نداده است.