کودکان خیابانی در بادغیس

بیکاری و گسترش فقر؛ کودکان خیابانی در بادغیس افزایش یافته است

تسلط طالبان بر افغانستان و به دنبال آن افزایش بیکاری و فقر سبب شده است تا کودکان زیادی در شهر قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس دست به کارهای شاقه و یا گدایی‌گری بزنند.

پرویز کودک ۱۲ ساله بادغیسی می‌گوید که به‌دلیل فقر و تنگ‌دستی مجبور شده تا برای پیداکردن نان برای خانواده‌ی نُه نفری‌اش کارهای شاقه انجام بدهد.

او که تنها نان‌آور خانواده‌اش است، می‌گوید که روزانه بین ۵٠ تا ۶٠ افغانی عاید دارد و با این درآمد اندک چرخه‌ی زندگی‌شان را می‌چرخاند.

نعمت‌الله دانش‌آموز صنف دوم مکتب است. پیش از ظهر به مکتب می‌رود و پس از چاشت در جاده‌های شهر قلعه‌نو کار می‌کند: «ما مهاجر هستیم و تنها نان‌آور خانواده خودم هستم. مجبورم که کار کنم. از ساعت هشت صبح تا ۱۱ ظهر به مکتب می‌روم و بعد از او روی جاده‌ها کفش‌های مردم را رنگ می‌کنم. روزانه از ۵٠ تا۶٠ افغانی عاید دارم.»

فرید کودک دیگری است که روی جاده‌های شهر قلعه‌نو کارهای شاقه انجام می‌دهد. او می‌گوید که برخی اوقات حتا مجبور می‌شود دست به گدایی نیز بزند.

این کودک ۱۱ ساله بادغیسی می‌گوید که نبود کار و مشکلات اقتصادی سبب می‌شود که دست به گدایی بزند و برای خانواده‌ی هفت نفری‌اش نان پیدا کند: «من مجبور هستم برای زنده‌ماندن اعضای خانواده‌ام کار کنم. در شهر کفش‌های مردم را رنگ می‌کنم، گاهی اوقات کار پیدا نمی‌شه/نمی‌شود، مجبور می‌شویم گدایی کنم.»

کودکان کار در بادغیس

این کودکان خیابانی و آواره که بدون سرپناه در زیر خیمه در گوشه‌ای از شهر قلعه‌نو زندگی می‌کنند، با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی‌شان، از حکومت سرپرست طالبان و نهادهای مددرسان می‌خواهند که برای‌شان کمک کنند.

فعالان مدنی در بادغیس هم از وضعیت کودکان خیابانی و در شهر قلعه‌نو ابراز نگرانی می‌کنند. عبدالعزیز توکلی، یکی از این فعالان می‌گوید که به‌دلیل فقر و تنگ‌دستی کودکان خیابانی در جاده‌های شهر قلعه‌نو افزایش یافته است.

این فعال مدنی بادغیس از حکومت سرپرست طالبان و نهادهای امداد‌رسان می‌خواهد که با فراهم‌کردن زمینه‌ی کار و آموزش از افزایش کودکان خیابانی جلوگیری کند.

مسئولان محلی طالبان در ولایت بادغیس اما می‌گویند که تلاش می‌کنند از حضور کودکان خیابانی و گدا در جاده‌های شهر قلعه‌نو جلوگیری کنند.

تورجان خادمی، رئیس کار و امور اجتماعی طالبان در ولایت بادغیس می‌گوید که حدود ۶٠٠ تا ۷٠٠ کودک خیابانی در این ولایت وجود دارد که به تازگی برای ۵۵٠ تن از کودکان یتیم و بی‌سرپرست در مرکز و ولسوالی‌ها زمینه‌ی آموزش و حرفه را فراهم کرده‌اند.

مسئولان محلی طالبان در ولایت بادغیس کودکان را قشر آسیب‌پذیر جامعه می‌دانند و از نهادهای کمک‌کننده می‌خواهند که برای جلوگیری از افزایش کودکان کار و گدا همکاری کنند.

به باور آگاهان، در سال جاری خورشیدی میزان حضور کودکان در خیابان‌های کشور برای کار و گدایی به‌طور چشم‌گیر افزایش یافته است که عمده‌ترین دلیل آن فقر گسترده خوانده می‌شود.