ولسوالی بلخاب
عکس: ویکی‌پدیا

شب تاریک و بیم موج (۲)؛ از روزگار مردم ملکی در بلخاب

هاملت

حدود چهار روز از آغاز جنگ بلخاب می‌گذرد. در این چهار روز، سپر دفاعی طالبان در مقابل افراد مولوی مهدی، مردم ملکی بلخاب بوده‌اند.

حمله‌ی طالبان به بلخاب، ساعت دو بجه‌ی بعد از ظهر روز (پنج‌شنبه، ۲ سرطان) شروع شده بود. تا بعد از ظهر امروز، چهار روزِ تمام از تهاجم طالبان در بلخاب می‌گذرد. جنگ هنوز جریان دارد. همین امروز هم نیروهای مهاجم طالبان در خانه‌های مسکونی مردم ملکی مستقرند و از مردم ملکی به‌عنوان سپر جنگی استفاده می‌کنند.

طالبان دیشب چندین خانه‌ی مسکونی را که از آن‌ها به‌عنوان سپر جنگی نیز استفاده کرده بودند، آتش زده‌اند. منبعی با شرط افشانشدن نامش، شمار قربانیان این آتش‌افروزی را از نُه تا ۲۱ نفر گزارش داد. از این ‌میان، کشته‌شدن نُه نفر را آمار قطعی گفت. خبرهای تأییدناشده‌ای هم هست که در میان این کشته‌شدگانِ آتش‌سوزیِ طالبان، خانم بارداری هم بوده است که با طفلی در شکم، در آتش جان باخته‌اند. دلیل این‌که قسمت‌هایی از اخبار، از جمله آمار روبه‌رشد حادثه‌ی آتش‌افروزی طالبان به صورت مشخص و لحظه‌ای در دسترس نیست، این است که طالبان شبکه‌های مخابراتی را قطع کرده‌اند.

ساحه‌ی زیر جنگ طالبان در بلخاب، فاصله‌ی حدود پنج تا هشت کیلومتر است. یعنی از حول‌وحوش بازار ترخوچ/بازار کهنه، تا بازار جدید. به گفته‌ی منبع، در این چهار روز، از همین ساحه‌ی زیر جنگِ طالبان، حدود ۲۰ هزار از مردم بلخاب آواره شده‌اند. بی‌جاشدگان جنگ، همه افراد ملکی‌اند. تمامی این بی‌جاشدگان، افزون به زراعت، مواشی، پول و لباس، به نیازهای اولیه‌ی کافی، از قبیل آب‌ونان هم دسترسی ندارند. علاوه بر این‌ها، تعداد زیادی از این بی‌جاشدگان که کودکان و زنان‌اند، روزها در گرما و شب‌ها در سرما می‌خوابند.

جنگ هنوز هم جریان دارد. تا بعد از ظهر روز پنجشنبه، دو چرخبال طالبان بر مواضعی شلیک هوایی کرده‌اند. به نقل از منبع، طالبان بر چرخبال دَشکه نصب کرده و سپس با آن از هوا شلیک می‌کنند.

مردم ملکی، خواستار همکاری صلیب سرخ شده‌اند. به این دلیل که طالبان، کشته‌شدگان ملکی را اجازه‌ی خاک‌سپاری نداده‌اند. مردم خواستار همکاری شده‌اند که کشته‌شدگان ملکی به‌ویژه کشته‌شدگان آتش‌افروزی طالبان را به خاک بسپارند.

طبق قوانین بین‌المللی جنگ، این کشتار و آتش‌زدن و سپرسازی مردم ملکی از سوی طالبان، جنایت جنگی به شمار می‌آید.

به نقل از منبع، تاکنون هیچ کمکی با مردم صورت نگرفته است. طالبان راه‌های کمک‌رسانی را بسته‌اند. به گفته‌ی منبع، هم‌اکنون تا حدود ۲۰۰ رینجر و هاموی طالبان در بلخاب حضور دارند.