عکس: از وبسایت شفقنا افغانستان

آوارگی صدها خانواده از بلخاب به بامیان؛ آوارگان نیاز به کمک دارند

حمله‌ی طالبان به ولسوالی بلخاب ولایت سرپل منجر به آوارگی صدها خانواده شده است. بخشی از این خانواده‌ها به یکه‌ولنگ بامیان پناه برده‌اند.

به گفته‌ی یک منبع محلی، طی پنج روز اخیر حدود یک هزار و ۲۰۰ خانواده از بلخاب به کوه‌های «بند پیتاب» ولسوالی حصه اول یکه‌ولنگ آمده‌اند.

این منبع می‌گوید که آوارگان چندین شبانه‌روز است که به آب و غذای کافی دسترسی ندارند.

این منبع هشدار می‌دهد که اگر سازمان‌های امداد‌رسان برای این آوارگان کمک رسانی نکنند، کودکان، زنان و افراد مسن از گرسنگی و تشنگی جان خواهند داد.

 یک منبع دیگر در ولسوالی حصه دوم یکه‌ولنگ نیز می‌گوید که ده‌ها خانواده از ولسوالی بلخاب به شماری از روستاهای این لسوالی پناه آورده‌اند و به کمک‌های فوری بشردوستانه ضرورت دارند.

به دلیل نبود خدمات مخابراتی در ساحاتی که آوارگان جنگ بلخاب پناه برده‌اند، خبرنگار روزنامه اطلاعات روز موفق نشد تا مشکلات آوارگان را از خودشان بشنود.

در همین حال گفته می‌شود که سازمان‌های امدادرسان ملی و بین‌المللی برای رسیدگی به مشکلات آوارگان جنگ بلخاب در بامیان نشست اضطراری برگزار کرده‌اند.

محمد اشرف نیازی، مسئول دفتر کمیساری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) در بامیان، درباره این نشست می‌گوید که حدود هفت سازمان بشردوستانه اعلام آمادگی کردند که سر از فردا (سه‌شنبه، ۷سرطان) آوارگان جنگ بلخاب را نخست سروی کرده و برای‌شان کمک توزیع کنند.

یکی از مسئولان سازمان بین‌المللی مهاجرت  «IOM» در بامیان نیز می‌گوید که این نهاد برای کمک به آوارگان آماده است.

یک منبع در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل می‌گوید که از پنج روز به این‌سو در نتیجه‌ی جنگ طالبان با افراد مولوی مهدی، فرمانده هزاره تبار ناراضی این گروه بیش از سه‌هزار خانواده از نزدیک به ده روستا در مرکز این ولسوالی از ترس طالبان خانه و دارایی‌شان را رها کرده و به کوه‌ها پناه برده‌اند.

به گفته‌ی منبع، تاکنون هیچ سازمانی امدادرسان به آوارگان جنگ بلخاب کمک نکرده است.

طالبان طی روزهای اخیر متهم به قتل‌عام غیرنظامیان در بلخاب سرپل نیز شده‌اند. نهادهای حقوق‌بشری و مدنی در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان اما در تویتی نوشته است که وضعیت در بلخاب عادی شده و بر هیچ‌کسی ظلم و ستم صورت نگرفته است. او مدعی شده است که ساکنان بلخاب آرام و در امنیت به سر می‌برند.

مجاهد برخورد نادرست با غیرنظامیان و کشتار آنان را پروپاگند خوانده است.

با قطع‌ شدن شبکه‌های مخابراتی، دسترسی به اطلاعات موثق در بلخاب دشوار شده است.

سید جواد بلخابی از چهره‌های وابسته به طالبان که در مرکز ولسوالی بلخاب حضور دارد، می‌گوید که اخیرا توسط برخی از افراد «باغی» و «شورشی» در این ولسوالی ناامنی ایجاد شده بود؛ اما با «تدبیر» جنگ‌جویان طالبان ناامنی رفع و امنیت تامین شده است. او می‌گوید که مردم خانه‌های‌شان برگشته‌اند و در آرامش هستند.