عکس: ارسالی به اطلاعات‌روز

تظاهرات مدنی پناه‌جویان افغانستانی در شهر «مدان» اندونیزیا به خشونت کشیده شد

پناه‌جویان افغانستانی مقیم شهر «مدان» اندونیزیا نسبت به بی‌سرنوشتی‌شان بار دیگر به‌گونه‌ی مسالمت‌آمیز تظاهرات کردند، اما این‌بار تظاهرات‌شان به خشونت کشیده شده است.

یکی از پناه‌جویان با فرستادن نوار تصویری که در آن خشونت با پناه‌جویان به وضوح دیده می‌شود، گفته است که تظاهرات آنان امروز (سه‌شنبه، ۷ سرطان) توسط چندین تن از محافظان ساختمانی که در آن دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت قرار دارند، به خشونت کشیده شده است.

به‌گفته‌ی این پناه‌جو، مدیر ساختمان یادشده با این ادعا که محل برگزاری تظاهرات پناه‌جویان مربوط به صاحب این ساختمان است و آنان حق دادخواهی در آن ساحه را ندارند، بارها محافظان تعلیم‌یافته‌ی ساختمان را برای جلوگیری از حضور پناهندگان در مقابل ساختمان مستقر کرده است.

پناه‌جویان افغانستانی می‌گویند که پولیس در ساحه حضور داشت و تماشاگر خشونت با پناه‌جویان بود، اما برای کنترل وضعیت کاری انجام نداد و مانع هجوم محافظان این ساختمان نشد: «رئیس‌پولیس در محل تظاهرات حضور یافته و رسما از پناهندگان معترض که در اعتراض به بی‌سرنوشتی خویش دادخواهی می‌کنند، خواست که ساحه را ترک کنند.»

پناه‌جویی که نوار تصویری صحنه‌ی خشونت با پناه‌جویان را به اطلاعات روز فرستاده، هم‌چنین گفته است که نیروهای شهرداری شهر «مدان» نیز با حضور در ساحه، با سخنان تحقیرآمیز، پناه‌جویان معترض را متفرق کرده‌اند.

به‌گفته‌ی او، نیروهای شهرداری استدلال کرده‌اند که پناه‌جویان حق تظاهرات مدنی در اندونیزیا را ندارند.

اعتراضات مدنی پناه‌جویان افغانستانی در اندونیزیا وارد دهمین ماه شده و طی این مدت، چندین‌بار است که اعتراضات پناه‌جویان به خشونت کشیده می‌شود.

معترضان خواستار اسکان مجددشان به یکی از کشورهای مهاجرپذیر هستند، اما می‌گویند که تاکنون سازمان ملل متحد و سازمان بین‌المللی مهاجرت به خواسته‌های‌شان پاسخ نداده‌اند.