ولسوالی بلخاب
عکس: ویکی‌پدیا

کمیسیون حقوق بشر: طالبان با قتل ده‌ها غیرنظامی در بلخاب، مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل تعداد زیادی از غیرنظامیان را تیرباران کرده و خانه‌های غیرنظامیان را نیز به آتش کشیده‌اند.

این کمیسیون در اعلامیه‌ای همچنین گفته است که طالبان اسیران و افرادی را که به این گروه تسلیم شده، به قتل رسانده، بر اماکن غیرنظامی حمله، خطوط تلفن را قطع، راه‌های مواصلاتی را مسدود و مردم را به کوه‌ها آواره کرده‌اند.

در این اعلامیه که امروز (سه‌شنبه، ۷ سرطان) منتشر شده، آمده است که این گونه اعمال، تخطی آشکار از آموزه‌ها و اساسات دین اسلام و اصول و قواعد حقوق بشردوستانه بین‌المللی است و مصداق واضح جنایت جنگی به حساب می‌آید.

کمیسیون حقوق بشر ضمن محکوم کردن تیرباران غیرنظامیان در بلخاب، پنجشیر و بغلان، همچنین گفته است که براساس کنوانسیون‌های ژنو و پروتکل‌های الحاقی آن، غیرنظامیان و تمامی اشخاصی که در نبردها مشارکت ندارند، نباید تحت هیچ شرایطی، هدف حمله‌های نظامی قرار بگیرد.

این کمیسیون به طرف‌های درگیر، به‌ویژه به طالبان توصیه کرده است که به اصول حقوق بشردوستانه و موازین حقوق بشر احترام بگذارند و قواعد پذیرفته‌شده‌ی جنگ را جدا رعایت کنند. کمیسیون حقوق بشر گفته است که رعایت‌نکردن این اصول و موازین، مسئولیت گروه تخطی‌کننده است و عواقب جدی حقوقی به دنبال خواهد داشت.

از سوی هم، کمیسیون حقوق بشر از شهروندان و مدافعان حقوق بشر خواسته است که در زمینه‌ی گزارش‌دهی و مستندسازی قضایای نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی با این کمیسیون همکاری و اسناد دست‌داشته‌ی‌شان را شریک کنند.

این کمیسیون از سازمان ملل نیز خواسته است که برای توقف کشتار غیرنظامیان، حمایت از حقوق بشری شهروندان و مستندسازی قضایای نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، اقدامات عملی و فوری را در چارچوب منشور سازمان ملل و سایر اسناد معتبر بین‌المللی روی‌دست بگیرد.

این در حالی است که از آغاز حمله‌ی طالبان بر بلخاب شش روز می‌گذرد. طی این مدت گزارش شده است که طالبان ده‌ها غیرنظامی را تیرباران و یا سر بریده‌اند. نهادهای مدافع حقوق بشر همواره درباره‌ی وضعیت غیرنظامیان در بلخاب ابراز نگرانی کرده‌اند.