۷۰ درصد مکاتب نورستان ساختمان ندارند

باشندگان ولایت نورستان در شرق کشور می‌گویند که بیشتر مکاتب این ولایت ساختمان ندارند و به این دلیل دانش‌آموزان با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

به‌گفته‌ی آنان، به‌ دلیل نبود ساختمان، دانش‌آموزان در روزهای بارندگی و توفانی از درس باز می‌مانند و این کار روند کلی آموزش را مختل می‌کند.

محمدنور، یکی از باشندگان نورستان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که حکومت سرپرست طالبان باید برای تقویت معارف تلاش کند.

او افزود: «بیشتر مکاتب نورستان ساختمان ندارند و به این دلیل دانش‌آموزان با مشکلات زیاد مواجه‌اند. هم‌چنین در روزهای بارندگی، دانش‌آموزانی که مکاتب‌شان ساختمان ندارند نمی‌توانند به مکتب بروند. خواست ما این است که به مکاتب نورستان ساختمان ساخته شود تا این مشکلات رفع گردد.»

مکتب متوسطه‌ی «ودهو» در ولسوالی نورگرام نورستان یکی از مکاتبی است که ساختمان ندارد.

یکی از دانش‌آموزان صنف چهارم این مکتب در صحبت با خبرنگار روزنامه اطلاعات روز گفت که به ‌دلیل نبود ساختمان، شماری از هم‌صنفانش از مکتب‌رفتن دلسرد شده‌اند.

او گفت: «از حکومت [حکومت سرپرست طالبان] می‌خواهم که به مکتب ما و دیگر مکاتب نورستان ساختمان بسازد و به دیگر احتیاجات ما توجه کند.»

در همین حال، مسئولان ریاست معارف طالبان در نورستان می‌پذیرند که حدود ۷۰ درصد مکاتب این ولایت ساختمان و حتا هیچ سرپناهی برای دانش‌آموزان ندارند.

به‌گفته‌ی مسئولان، در روزهای باد و باران، دانش‌آموزان با مشکل مواجه‌اند.

مولوی تاج‌محمد مطمئن، رئیس معارف طالبان در نورستان می‌گوید که از جمع ۲۱۴ باب مکتب فعال در این ولایت، تنها ۶۰ مکتب ساختمان دارند و باقی مکاتب برای دانش‌آموزان امکانات لازم را ندارند.

مطمئن افزود که وزارت معارف وعده کرده است که در قسمت سرپناه برای دانش‌آموزان همکاری می‌کند و آنان امیدوارند که فضای مناسب درسی برای دانش‌آموزان ایجاد شود.

براساس معلومات مسئولان معارف نورستان، حدود ۳۶ هزار دانش‌آموز در ۲۱۴ مکتب این ولایت مشغول آموزش هستند که از این میان، ۱۶ هزار نفرشان را دختران تشکیل می‌دهند.