BNA

سخن‌گوی طالبان: در دعوت‌نشدن زنان در نشست علما هیچ نقشی نداشتیم

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که نشست امروزی به دعوت علمای دین برگزار شده بود و مسئولان طالبان هیچ نقشی در مورد دعوت‌نشدن زنان در این نشست نداشته است.

مجاهد این اظهارات را امروز (پنج‌شنبه، ۹ سرطان) در جریان یک نشست خبری در کابل در پاسخ به انتقادات گسترده از عدم حضور زنان در نشست علمای طرفدار طالبان در کابل مطرح کرده است.

این در حالی است که پیش از برگزاری این نشست، هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفته بود که یک نهاد تصمیم‌گیری که زنان را مستثنا می‌کند، نمی‌تواند مشروع باشد.

او در تویتی نوشته بود که مردم به شدت امیدوار خواهند بود که نشست طالبان پیشرفت کوچکی در جهت پایان دادن به نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان داشته باشد.

هانا نویمان، یک عضو پارلمان اتحادیه اروپا نیز گفته بود که طالبان هرچه بخواهند می‌توانند جرگه برگزار کنند؛ اما بدون دعوت از زنان این جرگه‌ها مشروعیت ندارد.

نویمان زنان افغانستان را نیمی از جمعیت این کشور دانسته و گفته بود که «این یک ایدئولوژی نیست، بلکه یک واقعیت است، زنان نیمی از افغانستان را تشکیل می‌دهند».

به دنبال این انتقادات، عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان گفته بود که زنان «مادران و خواهران ما هستند، احترام کامل داریم، فرزندان آنها دخیل هستند، به قسمی دخیل هستند.»

نشست علمای طرفدار طالبان که این گروه از آن به عنوان «نشست بزرگ» یاد کرده‌اند، امروز آغاز شد. هنوز مشخص نشده است که در این نشست قرار است روی چه مسائلی تصمیم‌گیری شود.

گروه‌ها و چهره‌های مخالف طالبان این نشست را «غیرمشروع» خوانده و گفته‌اند که طالبان می‌خواهند از این طریق برای حکومت‌اش «مشروعیت» کسب کنند.