برگزاری نمایشگاه خیابانی کتاب در غور

نمایشگاه خیابانی کتاب در مرکز غور برگزار شد

جوانان و فرهنگیان غوری نمایشگاه خیابانی کتاب را جهت رشد فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت برگزار کردند.

حسام‌الدین معنوی از برگزارکنندگان نمایشگاه خیابانی کتاب، می‌گوید که هدف از برگزاری این نمایشگاه رُشد استعدادهای جوانان، بیداری اذهان مردم و رُشد فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه می‌باشد.

او می‌گوید که حدود ۳۵٠٠ جلد کتاب با عنوان‌های مختلف در بخش‌های دینی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، طبی و داستان برای یک روز (جمعه، ۱۰ سرطان) در چوک منار شهر فیروزکوه به نمایش گذاشته شده است.

صابر بشارت یکی دیگر از برگزارکنندگان نمایشگاه خیابانی کتاب، می‌گوید که این نمایشگاه را شماری از جوانان از بودجه‌ی شخصی‌شان برگزار کرده‌اند.

این جوان غوری از کمرنگ‌شدن فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی به‌دلیل استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی و انترنت ابراز نگرانی کرده، می‌گوید که این نمایشگاه خیابانی کتاب می‌تواند در رشد فرهنگ کتاب‌خوانی موثر واقع شود.

مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور هم از برگزاری این نمایشگاه خیابانی کتاب استقبال می‌کنند و آن‌را برای رشد فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه موثر می‌دانند.

عبدالرشید رحیمی مدیر باستان‌شناسی اطلاعات و فرهنگ غور که در این نمایشگاه خیابانی کتاب اشتراک کرده است، می‌گوید که این اداره تلاش می‌کند تا جوانان و فرهنگیان را در بخش‌های مختلف همکاری کند.

نمایشگاه خیابانی کتاب در غور

جوانان و باشندگان شهر فیروزکوه که برای بازدید به این نمایشگاه خیابانی کتاب آمدند، از این اقدام جوانان و فرهنگیان استقبال می‌کنند و آن‌را جهت ایجاد انگیزه برای جوانان و نهادینه‌شدن فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه موثر می‌دانند.

عبدالرحیم از باشندگان ولایت غور ضمن تشویق جوانان و مردم به مطالعه، می‌گوید که برگزاری این نمایشگاه خیابانی کتاب تاثیرات مثبت برای جوانان داشته و سطح آگاهی‌شان را افزایش می‌دهد.

با این حال، دختران دانش‌آموز که در این نمایشگاه خیابانی کتاب اشتراک کرده‌اند، با استقبال از برگزاری این نمایشگاه از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که دروازه‌های مکاتب را بازگشایی کنند تا بتوانند روند آموزش و پرورش‌شان را به پیش ببرند.

پروانه یکی از دانش‌آموزان در ولایت غور می‌گوید که اگر مکاتب به‌روی دختران بازگشایی نشود و این قشر از درس و تعلیم باز بمانند، سبب عقب ماندگی افغانستان خواهد شد.

این نمایشگاه خیابانی کتاب در حالی از سوی جوانان و فرهنگیان در شهر فیروزکوه برگزار شده است که شماری از جوانان غوری از کاهش چشم‌گیر فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

آنان استفاده از انترنت و شبکه‌های اجتماعی را از دلایل مهم کمرنگ‌شدن فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی می‌دانند و روی نهادینه‌شدن این فرهنگ تاکید دارند.