سیلاب در قندهار و زابل

تلفات ناشی از سیلاب در قندهار و زابل به ۵۳ کشته و ۷۰ زخمی افزایش یافت

منابع مردمی و مسئولان محلی طالبان در ولایت‌های قندهار و زابل در جنوب افغانستان می‌گویند که تلفات ناشی از سیلاب‌های روزهای اخیر در این دو ولایت به ۵۳ کشته و بیش از ۷۰ زخمی افزایش یافته است. به‌گفته‌ی منابع، در نتیجه‌ی این سیلاب‌ها، به مردم خسارات هنگفت مالی نیز وارد شده است.

این سیلاب‌ها در روزهای اخیر در ولسوالی‌های شاه‌ولیکوت، معروف، میانشین، ارغستان و سپین‌بولدک ولایت قندهار و ولسوالی‌های دایچوپان، سیوری، شینکی و شملزایی ولایت زابل جاری شده است.

منابع می‌گویند که در ولایت قندهار ۲۸ نفر و در ولایت زابل ۲۵ نفر جان باخته‌اند. آمار زخمیان ناشی از سیلاب نیز در قندهار ۱۲ نفر و در ولایت زابل حدود ۶۰ نفر اعلام شده است.

اسدالله یکی از بزرگان قومی در ولسوالی شاه‌ولیکوت قندهار در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که در پی جاری‌شدن سیلاب در این ولسوالی، ۲۰ نفر جان باخته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.

از این میان، اجساد ۱۰ نفر یافت شده و از ۱۰ نفر دیگر هنوز ناپدید است. اسدالله گفت که تعدادی از خانه‌ها در این ولسوالی زیر آب شده و راه‌های ارتباطی نیز دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.

با این حال، اما داکتر محمد حقبین، رئیس مؤسسه باران در قندهار در صحبت با اطلاعات روز، تلفات ناشی از سیلاب در ولسوالی شاه‌ولیکوت را ۱۰ کشته اعلام کرد، اما گفت که تعدادی دیگر هنوز ناپدید است و تلاش‌ها برای پیداکردن آنان جریان دارد. به‌گفته‌ی او، در ولسوالی میانشین نیز شش نفر، از جمله چهار زن و دو مرد جان باخته و چهار کودک دیگر زخمی شده‌اند.

مطیع‌الله، یکی از بزرگان قومی در ولسوالی معروف نیز به اطلاعات روز گفت که در پی جاری‌شدن سیلاب در این ولسوالی، دو کودک جان باخته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.

او گفت که سیلاب به خانه‌های مردم و محصولات زراعتی، از جمله درختان میوه نیز آسیب زده است. به‌گفته‌ی او، کسانی که خانه‌های‌شان تخریب شده، به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.

در ولسوالی راغستان قندهار از خسارات مالی ناشی از سیلاب گزارش شده، اما گفته شده است که تلفات جانی در پی نداشته است.

سیلاب در زابل

در همین حال، داکتر عبدالحکیم حکیمی، رئیس صحت عامه‌ی طالبان در ولایت زابل می‌گوید که در پی جاری‌شدن سیلاب در روزهای اخیر در این ولایت ۲۵ نفر جان باخته و حدود ۶۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به‌گفته‌ی حکیمی، بیشترین خسارات مالی و جانی به باشندگان ولسوالی‌های دایچوپان، سیوری، شملزایی و شینکی وارد شده است. او افزود که عملیات نجات ادامه دارد و زخمیانی با وضعیت وخیم، به شفاخانه ولایت زابل منتقل خواهند شد.

این همه در حالی است که شماری از ولایات افغانستان، از جمله قندهار، زابل، میدان‌وردک، غزنی، پروان و ارزگان گواه بارش باران‌های موسمی و جاری‌شدن سیلاب بوده است. تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی از ولایت‌های ارزگان، غزنی و پروان نیز گزارش شده است.