عکس: شبکه‌های اجتماعی

طالبان در بلخ سه نظامی پیشین را بازداشت کرده‌اند

منابع محلی در ولسوالی شولگره‌ ولایت بلخ از بازداشت سه نظامی پیشین بدست طالبان در این ولسوالی خبر داده‌اند. مسئولان محلی طالبان بازداشت این سه نفر را تأیید می‌کنند؛ اما می‎‌گویند که آنان با «ضمانت» رها شده‌اند.

دست‌کم دو منبع به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که عزیزالله، سلطان و خال‌محمد، از اعضای ارتش حکومت پیشین روز جمعه (۲۴ سرطان) بازداشت شده‌اند و در کندک ارتش طالبان زندانی هستند. منبع مدعی شد که این نظامیان شکنجه نیز می‌شوند.

به گفته‌‌ی منبع، این سه نظامی با سقوط دولت پیشین به ایران رفته بودند و به‌تازگی به‌ خانه‌های‌شان در ولسوالی شولگره‌ بلخ برگشته بودند.

منبع افزود که طالبان از این سه نفر خواسته‌اند که سلاح‌های‌شان را تحویل دهند و در غیر آن، هر فرد باید صد هزار افغانی پرداخت کند.

در همین حال، یکی از ساکنان ولسوالی شولگره می‌گوید که خانواده‌‌های این نظامیان توانایی پرداخت صد هزار افغانی را ندارند.

محمدآصف‌ وزیری، سخن‌گوی‌ فرماندهی امنیه‌ طالبان در بلخ می‌گوید که این افراد از سوی قول‌اردوی ۲۰۹ الفتح این گروه بازداشت شده‌اند و دوباره با «ضمانت» مردم آزاد شده‌اند. وزیری گفته است که پولیس طالبان در این قضیه دخیل نیست.

او درباره‌ دلیل بازداشت این نظامیان و این‌که از آنان درقبال چه ضمانت گرفته شده، چیزی نگفت.

طالبان پیشتر هم در ولسوالی شولگره بلخ، مسئول یک نهاد اجتماعی که تازه از ایران بازگشته بود را با چهار نفر دیگر بازداشت کرده بودند.

طالبان در حالی که عفو عمومی اعلام کرده، بارها نظامیان پیشین و غیرنظامیان را بازداشت و در برخی موارد شکنجه و به قتل رسانده‌اند.