هیأت طالبان با مقام‌های امریکایی در تاشکند درباره‌ی پول‌های مسدودشده گفت‌وگو کردند

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که هیأت این گروه در تاشکند، پایتخت ازبیکستان با مقام‌های امریکایی درباره‌ی پول‌های مسدودشده افغانستان گفت‌وگو کرده است.

حافظ ضیا، معاون سخن‌گوی این وزارت در رشته تویتی نوشته که ثبات اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه و تعدادی دیگر از مسائل اقتصادی نیز از محورهای گفت‌وگوهای مقام‌های طالبان و هیأت امریکا بوده است.

در این گفت‌وگو که دیروز (چهارشنبه، ۵ اسد) انجام شده، ریاست هیأت طالبان مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه به عهده داشته است. ریاست هیأت امریکایی به‌عهده معین وزارت خزانه‌داریی این کشور بوده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که هیأت این گروه در نشست با امریکایی‌ها، براساس دلایل «منطقی» خواستار آزادسازی ذخایر مسدودشده بانک مرکزی افغانستان شده است.

از حدود نُه میلیارد دالر دارایی افغانستان که پس از تسلط طالبان مسدود شد، هفت میلیارد آن در بانکی در نیویارک امریکا است.

به‌تازگی رسانه‌های خارجی گزارش داده‌اند که مقامات امریکا و طالبان پیشنهادهایی را تبادله کرده‌اند تا میلیاردها دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در خارج از این کشور مسدود شده، به یک صندوق امانی انتقال داده شود.

خبرگزاری رویترز همزمان به نقل از منابع آگاه از گفت‌وگوهای طالبان و امریکا نوشته است که هنوز اختلافات قابل توجهی میان طرفین باقی‌مانده است.

یک منبع دولتی از طالبان که نخواست نامش فاش شود، گفته است در حالی که این گروه ایجاد صندوق امانی را رد نمی‌کنند، اما با پیشنهاد ایالات متحده برای کنترل شخص ثالث بر این صندوق مخالف هستند.

یک منبع امریکایی نیز گفته است که ایالات متحده در حال مذاکره با سوئیس و سایر طرف‌ها در مورد ایجاد مکانیزم از جمله یک صندوق امانی است که توسط یک هیأت بین‌المللی نظارت شود.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا چندی پیش ۳.۵ میلیارد دالر از هفت میلیارد دالری که در ایالات متحده مسدود شده را به‌عنوان کمک به مردم افغانستان اختصاص داد و نیمی دیگر را به‌عنوان غرامت برای شماری از خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر کنار گذاشت.

کاخ سفید در آن زمان اعلام کرد که تصمیم نهایی درباره‌ی سرنوشت پولی که برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده شده بستگی به رأی دادگاه دارد.