توماس نیکلاسن، نماینده اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا: با کشته‌شدن الظواهری در کابل، تردیدها نسبت به تعهدات طالبان تقویت شد

توماس نیکلسون، نماینده‌ ویژه‌‌ی اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان می‌گوید با کشته‌شدن ایمن الظواری، رهبر القاعده در کابل تردیدها نسبت به تعهدات طالبان تقویت شده است.

او امروز (چهارشنبه، ۱۲ اسد) در رشته‌توییتی نوشته است که هفته‌ی گذشته در تاشکند، طالبان تلاش می‌کردند که کشورها و سازمان‌هایی را که متعهد به حمایت از مردم افغانستان هستند، متقاعد کنند که کنترل کامل بر خاک افغانستان دارند.

نیکلسون گفته است که طالبان تعهد خود را تکرار کردند که افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.

به گفته‌ی او، کشته‌شدن الظواهری توسط ایالات متحده در کابل تردیدهای قبلی نسبت به تعهدات طالبان را تقویت و به پرسش مواجه می‌کند که «آیا طالبان از اقدام علیه رهبر القاعده غافل، ناتوان یا ناخواسته بودند؟»

امریکا صبح روز یک‌شنبه (۹ اسد) در یک حمله هوایی در منطقه شیرپور شهر کابل، ایمن الظواری، رهبر القاعده را کشتند.

طالبان در ابتدا این حمله را فرود راکت به یک خانه‌ی مسکونی خالی اعلام کرده بودند؛ اما سرانجام تأیید کردند که حمله‌ی هوایی بوده و توسط هواپیمای امریکایی انجام شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که در اوایل نوعیت این حمله مشخص نشده بود، اما یافته‌های ابتدایی ارگان‌های امنیتی و استخباراتی آنان نشان می‌دهد که این حمله توسط هواپیمای بدون سرنشین امریکایی انجام شده است.

مجاهد افزوده است که این حمله به هر هدف و بهانه‌ای که انجام شده باشد، از طرف طالبان محکوم است و این گروه آن را خلاف اصول بین‌المللی و سرپیچی از توافق‌نامه‌ی دوحه می‌داند.

طالبان در توافق دوحه به امریکا تعهد داده بودند که روابط خود با القاعده را قطع می‌کنند و در خاک افغانستان به گروه‌های تروریستی اجازه‌ی فعالیت نمی‌دهند.