محمد کریم خلیلی
عکس: آرشیف

خلیلی: مسئولیت مستقیم حملات اخیر بدون تردید متوجه طالبان است

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به انفجارهای اخیر در غرب کابل گفته است که مسئولیت مستقیم این حملات «بدون تردید» متوجه طالبان است.

طی دو روز متوالی منطقه شیعه‌نشین غرب کابل گواه انفجارهای مرگ‌بار بوده است. در این حملات ده‌ها غیرنظامی عمدتا عزادار کشته و زخمی شده‌اند.

مسئولیت این حملات را گروه داعش بر عهده گرفته است.

خلیلی امروز (یک‌‌شنبه، ۱۶ اسد) در پیامی گفته است که گروه حاکم مسئول تأمین امنیت است و به‌خاطر کاهش درد خانواده‌های قربانیان، باید هرچه عاجل عاملان این انفجارها را شناسایی و به عدالت بسپارند.

رهبر حزب وحدت در ادامه گفته است تردیدی نیست که امروز جامعه شیعه و هزاره با یک برنامه‌ی از پیش طراحی‌شده‌ی نسل‌کشی آشکار مواجه است.

او از مجامع بین‌المللی و حقوق‌بشری، به‌ویژه کمیته حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که با عمل به وظایف و مسئولیت‌های خود، با دقت لازم به ابعاد گوناگون حقوق‌بشری و نسل‌کشی حملات اخیر رسیدگی کنند.

خلیلی در بخشی از پیام خود به حذف تعطیلی عاشورا نیز اشاره کرده و گفته است که احترام به باورها و ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی و ملی، یک اصل غیرقابل چشم‌پوشی است.

به گفته‌ی او، حذف مناسبت‌های دینی و ملی از تقویم با روح وحدت ملی و ارزش‌های اسلامی جامعه افغانستان در تضاد است.

خلیلی همچنان با اشاره به حذف جشن باستانی نوروز گفته که این کار حتا بخشی از هویت تمدنی و تاریخی کشور را نیز هدف قرار داده است.

خلیلی در ادامه گفته است که طالبان از زمان به قدرت رسیدن همچنان بر طبل انحصار و استبداد می‌کوبند. به گفته‌ی او، در این مدت هیچ گام امیدوارکننده‌ی در راستای تشکیل حکومت فراگیر، بهبود وضعیت حقوق بشر، معارف، شرایط اقتصادی، امنیتی و بازشدن مکاتب دخترانه برداشته نشده است.

خلیلی در اخیر گفته است که بخش عمده‌ی بحران تاریخی افغانستان، ریشه در ساختارهای ناعادلانه دارد.

او افزوده است که‌ قبل از رسیدن به هر نوع تفاهم سیاسی، باید همه گروه‌های قومی و جریان‌های سیاسی روی یک ساختار عادلانه به توافق برسند.