عکس: the Express Tribune

یک فرمانده ارشد طالبان پاکستانی در پکتیکا کُشته شد

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که یک موتر حامل فرماندهان ارشد طالبان پاکستانی به‌شمول عمرخالد خراسانی در شرق افغانستان هدف یک انفجار قرار گرفته است.

یک منبع از افغانستان به روزنامه اکسپرس‌تریبون پاکستان گفته است که موتر عمرخالد خراسانی، با نام مستعار عبدالولی مهمند، مفتی حسن و حافظ دولت‌ خان، در روستای «شرکی» ولسوالی برمل ولایت پکتیکا هدف قرار گرفته است.

او بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که همه‌ی سرنشینان این موتر کشته شده‌اند.

به گفته‌ی منابع، رهبران طالبان پاکستانی «برای مشورت» به ولسوالی برمل پکتیکا در حال سفر بودند که موتر آن‌ها با ماین کنار جاده برخورد کرده است. یک منبع روز گذشته به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که احتمالا این حمله هوایی بوده است.

خراسانی رئیس جماعت‌الاحرار (JuA)، شاخه تحریک طالبان پاکستان بود که از سوی سازمان ملل و ایالات متحده به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شد و برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ وی می‌شد، سه میلیون دالر جایزه تعیین شده بود.

به نوشته‌ی اکسپرس‌تریبون، حافظ دولت نیز از منطقه قبایلی اوراکزی و از اعضای مهم این گروه و همچنان از معتمدین نزدیک خراسانی به شمار می‌رفت.

این رسانه افزوده است که مفتی حسن هم از لشکر «ملاکند» و یکی از رهبران تحریک طالبان پاکستان بود که با ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین داعش بیعت کرده بود.

اکپسرس‌تریبون نوشته است که دولت و حسن در زمان تأسیس شاخه خراسان گروه داعش به این گروه پیوسته بودند، اما بعدا به گروه تحریک طالبان پاکستان بازگردانده شدند.

طالبان پاکستانی هنوز کشته‌شدن فرماندهان ارشد خود را تأیید نکرده‌اند. طالبان افغانستان هم تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

گزارش‌ها درباره‌ی کشته‌شدن اعضای ارشد طالبان پاکستانی در افغانستان تنها یک هفته پس از آن منتشر شد که امریکا اعلام کرد ایمن الظواهر، رهبر القاعده را در کابل کشته است.

حکومت سرپرست طالبان کشته‌شدن الظواهری را تأیید و یا رد نکرده؛ اما درباره‌ی آمدن و حضور او در افغانستان اظهار بی‌اطلاعی کرده‌ است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که این گروه به نهادهای تحقیقی و اطلاعاتی خود دستور داده تا تحقیقات جامع و جدی را در مورد ابعاد مختلف این موضوع انجام دهند.