نامزدان معترض شورای ولایتی: هر رای در کمیسیون انتخابات به 20 دالر فروخته شده است

اطلاعات روز: شماری از نامزدان بازنده‌ی انتخابات شوراهای ولایتی اعلام نتایج نهایی این انتخابات را غیرشفاف خوانده و باور دارند، زورمندان و مافیا در انتخابات شوراهای ولایتی پیروز اعلام شده‌اند. این نامزدان هم‌چنان تأکید دارند، هر رای در کمیسیون انتخابات برای ازدیاد رای برخی از نامردان، 10 تا 20 دالر به فروش رسیده است.

حمیده وردک، نامزد معترض شورای ولایتی کابل دیروز با تأکید گفت، نامزدانی که رای مردم را با خود داشتند، نا‌م‌شان در فهرست نیست؛ اما از زورمندان و مافیا هست. او با اشاره به این‌که نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی را قبول ندارد، افزود، شماری از کارمندان کمیسیون انتخابات، از بعضی نامزدان برای پیروزی‌شان پول دریافت کرده‌اند.

به‌‌ گفته‌ی او، بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی، این کارمندان تیلفون‌های‌شان را خاموش کرده‌اند. خانم وردک گفت که دیگر کمیسیون‌های انتخاباتی بین مردم اعتمادش را از دست داده و تا زمانی ‌که این کمیسیون‌های متقلب در کشور وجود داشته باشند، مردم به‌پای صندوق‌های رای نخواهند رفت.

پس از پنج‌ ماه تأخیر، کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی را دیروز اعلام کرد که بر اساس آن، 458 تن، به‌شمول ٩٧ زن، به کرسی‌های شوراهای ولایتی راه یافته‌اند. احمد یوسف نورستانی، رییس این کمیسیون گفت که نامزدان بازنده‌ی انتخابات شوراهای ولایتی، به تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات احترام بگذراند.

با این حال، حفیظ‌الله بارکزی، از نامزدان بازنده‌ی شورای ولایتی کابل می‌گوید، نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی بر اساس معاملات و تقلب اعلام شده است. او گفت که در این مورد با کمیسیون‌های انتخاباتی برخورد قانونی صورت گیرد. راضیه اقبال‌زاده، از نامزدان بازنده‌ی شورای ولایتی بامیان نیز گفت که کمیسیون انتخابات محل فروش رای بوده است.

او می‌گوید که برای ازدیاد آرا در کميسیون انتخابات، هر راى از ١٠ تا ٢٠ دالر به فروش رسيده است. با این حال، فضل‌الحق محمدى، نامزد شوراى ولايتى فارياب گفت، در انتخابات ٨٥٠٠ راى را کسب کرده بود؛ اما اکنون نامش در فهرست نهایی اعلام نتایج انتخابات نیست: «به علت فساد در کميسيون شکايت‌ها، ١٨٠٠ رایم فروخته شده است».

از سویی، شماری از اعضای مجلس سنا دیروز اعلام نتایج انتخابات را غیرعادلانه و مغرضانه خواندند. رفیع‌الله گل افغان، معاون دوم مجلس سنا و داوود اساس، عضو این مجلس ادعا کردند، تا شام دیروز نام‌های‌شان در فهرست نهایی نتایج انتخابات شوراهای ولایتی موجود بوده؛ اما پس از شام به دلایل نامعلومی از لیست نهایی حذف شده‌اند.

به‌دنبال آن، محمدعلم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت: «هیأت حقیقت‌یاب سه نفری، به‌شمول رییس کمیسیون تقنین مجلس سنا، به منظور پی‌گیری این مسئله به کمیسیون‌های انتخاباتی فرستاده می‌شود. قرار شد که هیأت مجلس سنا بعدازظهر دیروز از کمیسیون مستقل انتخابات بررسی‌هایش را آغاز کند.