«نکاح اجباری» و شکنجه‌ی الهه توسط یک عضو طالبان؛ سعید خوستی ازدواج را پذیرفت، شکنجه را انکار کرد
عکس: شبکه‌های اجتماعی

دیدبان حقوق بشر: دیپلمات‌های خارجی وضعیت الهه را جویا شوند

دیدبان حقوق بشر از دیپلمات‌های خارجی در کابل خواسته است که باید فورا در مورد محل اختفای الهه و وضعیت او تحقیق کنند. الهه مدعی است که یک مقام طالبان او را به ‌اجبار به نکاح خود درآورده و شکنجه کرده است.

این نهاد امروز (پنج‌شنبه، ۱۰ سنبله)، با نشر گزارشی گفته است که برای یک مقام طالبان تعجبی نخواهد داشت که با خیال راحت ازدواج اجباری، تجاوز جنسی، فیلم‌برداری بدون توافق و باج‌گیری را انجام دهد.

دیدبان حقوق بشر گفته روشن نیست که چند مورد از ازدواج اجباری و تجاوز جنسی شنیده نشده است.

به گفته این نهاد، طالبان به‌طور سیستماتیک ساختارهای مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران از جمله برنامه‌های کمک حقوقی و واحدهای دادستانی تخصصی و دادگاه‌هایی را برچیده‌اند.

روچی کومار، روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با دیدبان حقایق مربوط به پرونده الهه را تأیید کرده و گفته که مقامات طالبان به‌طور مشابه بستگان زن دیگر مقامات دولتی سابق را با خشونت هدف قرار داده‌اند تا اعضای مرد خانواده‌ی‌شان را مجازات کنند.

الهه به‌تازگی در نوارهای تصویری گفته که سعید خوستی، سخن‌گوی پیشین وزارت داخله طالبان او را در ریاست استخبارات این گروه به زور و اجبار به نکاح خود درآورده است.

الهه می‌گوید که او دانشجوی رشته‌ طب دانشگاه طبی کابل است و پدرش از جنرالان پیشین امنیت ملی بوده است. او می‌گوید که سعید خوستی وی را هر شب مورد ضرب‌وشتم قرار داده است. او مدعی است که در زندان استخبارات طالبان مورد تجاوز گرفته و از وی فیلم نیز گرفته شده است.

ویدیویی الهه باعث ایجاد کارزار #عدالت برای الهه در شبکه‌های اجتماعی شده است. دیدبان حقوق بشر گفته است که این کارزار نشان می‌دهد که چگونه زنان و دختران در افغانستان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا در مورد خشونت‌های طالبان به جهان اطلاع دهند.

این نهاد افزوده است که زنان افغانستان با شجاعت فوق‌العاده و با استفاده از هر ابزاری که در اختیار دارند، علیه نقض حقوق طالبان مبارزه می‌کنند.

دیدبان حقوق بشر تأکید کرده است که جهان باید بیشتر تلاش کند تا در کنار زنان افغانستان بایستد. این نهاد گفته است که دیپلومات‌های خارجی در کابل باید فورا در جویای وضعیت الهه و محل اختفای او شوند.

دیدیان از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز خواسته است که باید ناظران مستقل و متخصص حقوق بشر را در کنار تیم کوچکی که در حال حاضر از گزارشگر ویژه حقوق بشر در افغانستان حمایت می‌کنند، برای تحقیق، گزارش و اطمینان از پاسخ‌گویی در مورد نقض‌ها موظف کنند. دیدبان حقوق بشر افزوده است که «آن وقت ممکن است بدانیم که چند الهه وجود دارد.»

سعید خوستی می‌گوید که شش ماه پیش با درخواست الهه با او ازدواج کرده است. او گفته است که پس از ازدواج فهمید که الهه مشکل «عقیده و باور» دارد.

سخن‌گوی پیشین وزارت داخله الهه را متهم به توهین به مقدسات کرده و گفته او تلاش کرد که با نصیحت عقاید این دختر را اصلاح کند.

او ضرب‌وشتم الهه را رد کرده و گفته که از این «نکاح ناسنجیده» پیشمان است؛ خوستی از طالبان عذرخواهی کرده است.