مجلس: اشرف غنی جلو‌ اعدام زندانیان افغان در ایران را بگیرد

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان از ادامه‌ی اعدام زندانیان افغان در ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرده و از رییس جمهور خواستند که برای جلوگیری از آن، سیاست واضحی را روی دست گیرد. برای جلوگیری از این روند، مجلس نمایندگان نامه‌ی رسمی‌ای را نیز به رییس جمهور احمدزی ارسال کرده است.

صدیق احمد عثمانی، معاون اول مجلس نمایندگان در نشست عمومی دیروز این مجلس گفت که حکومت ایران اخیراً حدود ۴۰ تن از زندانیان افغان را در شهر رشت این کشور اعدام کرده است. معاون اول مجلس با انتقاد شدید افزود، حکومت ایران حتا اجازه‌ی انتقال جسدهای آنان را به افغانستان نداده است.

روند اعدام زندانیان افغانستان در ایران خبر تازه نیست و از چند سال بدین‌سو این روند ادامه دارد. حکومت ایران چهار تن از شهروندان کشور را به تاریخ ۲۶ حمل امسال در شهر اصفهان ایران به جرم قاچاق مواد مخدر نیز اعدام کردند. اعدام این افراد در ایران، واکنش‌های تندی را در کشور به‌دنبال داشت.

بیش‌ از دو میلیون مهاجر‌ افغان در ایران به‌سر می‌بر‌ند. حکومت ایران در جریان سال‌های گذشته، ده‌ها شهروند کشور را به دلایل مختلف، از جمله قاچاق مواد مخدر اعدام کرده‌ است. ناظران باور دارند، دسترسی زندانیان افغان در ایران به وکیل مدافع محدود است و شفافیت زیادی در مورد چگونگی رسیدگی به پرونده‌ها و اتهام‌ها بر آنان وجود ندارد.

حکومت پیشین هرچند تلاش کرد تا جلو‌ اعدام افغان‌های زندانی در زندان‌های ایران را بگیرد؛ اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسیدند. حال مردم و اعضای مجلس از حکومت وحدت ملی می‌خواهند تا جلوی این اعدام‌ها در ایران را بگیرد. این حکومت هنوز برای جلوگیری از این روند برنامه‌ی مشخصی را برای مردم ارائه نکرده است.

اما معاون اول مجلس نمایندگان دیروز در این مورد گفت: «نامه‌ی رسمی پیرامون افزایش ناآرامی‌های اخیر در کشور و اعدام زندانیان افغان در ایران به رییس جمهور اشرف غنی فرستادیم تا این مشکلات را به گونه‌ی اساسی حل کند». او در ادامه رویداهای اخیر ولایت‌های بدخشان، قندوز و فراه را برای حکومت وحدت ملی شرم‌آور خواند.

طالبان ترویست در چند هفته‌ی گذشته عملیات را این ولایت‌ها انجام داده و در نتیجه، ‌چندین سرباز پولیس و افراد ملکی کشته شده‌اند. در همین حال، شمار‌ دیگری از اعضای مجلس نمایندگان تأکید کردند، حکومت باید خط مشی داخلی را در راستای تأمین صلح در پیش گیرد و نیز اعضای کابینه، والی‌ها و ولسوالان را هرچه زودتر معرفی کند.

آنان این مسئله را یک چالش عمده خواند‌ند و گفتند که وزیران، والی‌ها و فرماندهان سرپرست احساس مسئولیت ندارند. با گذشت نزدیک به یک‌ماه از آغاز کار حکومت جدید، این حکومت هنوز کابینه‌ی خود را معرفی نکرده است. هنوز هم به‌طور دقیق مشخص نیست که حکومت جدید چه زمانی کابینه‌ی خود را معرفی خواهد کرد.