عکس: آرشیف

کشته‌شدن دو دیپلمات روسی؛ یوناما خواستار تضمین امنیت مأموریت‌های دیپلماتیک شد

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، انفجار در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را محکوم کرده و از طالبان خواسته است که امنیت مأموریت‌های دیپلماتیک را تضمین کنند.

این انفجار حوالی ساعت ۱۱:۰۰ پیش‌ازچاشت امروز (دوشنبه، ۱۴ سنبله) رخ داد. وزارت خارجه روسیه گفته است که در مجاورت ورودی بخش کنسولی سفارت این کشور در کابل، «یک ستیزه‌جوی ناشناس یک وسیله انفجاری را منفجر کرده است».

طالبان می‌گویند که یک مهاجم انتحاری در نزدیکی سفارت روسیه در ناحیه هفتم شهر کابل، می‌خواست خود را در میان جمعیت منفجر کند؛ اما قبل از رسیدن به مقصد، توسط نیروهای امنیتی طالبان هدف قرار گرفت و مواد انفجاری همراه‌اش انفجار کرد.

خالد زدران سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ طالبان در کابل گفته است که در این انفجار یک غیرنظامی کشته شده است و ۱۰ نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

وزارت خارجه‌ روسیه هم تأیید کرده که در این انفجار دو کارمند این سفارت نیز کشته شده‌اند.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با خانواده‌های قربانیان همدردی کرده و گفته است که با توجه به رویدادهای اخیر، بر لزوم اتخاذ تدابیر از سوی مقامات حاکم برای تضمین امنیت مردم و همچنین مأموریت‌های دیپلماتیک تأکید می‌کند.

مسئولیت انفجار امروز را تاکنون کسی و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که سازمان‌دهندگان این حمله «در آینده‌ی بسیار نزدیک به مجازات محکوم شوند».

به گزارش اسپوتنیک، لاوروف گفته است که اقدامات برای حفاظت از سفارت روسیه در کابل، از جمله با مشارکت نیروهای اضافی از طالبان و استخبارات این گروه، تقویت شده است.

واکنش طالبان

وزارت امور خارجه طالبان انفجار امروز در نزدیکی سفارت روسیه را محکوم کرده و به دولت روسیه، مردم و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته است.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی این وزارت در رشته‌توییتی نوشته است که نهادهای امنیتی طالبان تحقیقات همه‌جانبه‌ای را آغاز کرده و اقدامات جدی‌تری برای امنیت سفارت روسیه انجام خواهند داد تا این‌گونه تهدیدات احتمالی مانع کار سفارتخانه‌ها نشود.

بلخی نوشته است که حکومت طالبان با روسیه روابط نزدیک دارد و اجازه نمی‌دهد این‌گونه اقدامات منفی دشمنان بر روابط دو طرف تأثیر منفی بگذارد.

پس از روی‌کارآمدن طالبان این نخستین حمله به نهادهای دیپلماتیک در کابل است.