استخبارات طالبان عبدالحنان محمدی را شکنجه می‌کند

استخبارات طالبان یک خبرنگار را «شکنجه می‌کند»

منابع می‌گویند که عبدالحنان محمدی، خبرنگار خبرگزاری پژواک در زندان استخبارات طالبان «هر روز شکنجه» می‌شود. آقای محمدی حدود سه ماه پیش از ولسوالی حصه اول کوهستان ولایت کاپیسا بازداشت شده بود.

یک منبع به روزنامه اطلاعات روز گفت که این خبرنگار به تازگی به ریاست ۴۰ استخبارات طالبان در کابل منتقل شده است.

به‌گفته‌ی منبع، نیروهای استخبارات طالبان این خبرنگار را سخت شکنجه کرده‌اند. این منبع افزود که از شکنجه محمدی تصویر و ویدئو نیز در اختیار دارد.

تاکنون دلیل بازداشت این خبرنگار روشن نیست. منبع افزود که در این سه ماه تنها یک بار برادر محمدی توانسته است که در حضور مسئولان طالبان در کاپیسا او را ملاقات کند.

چندی پیش کریم‌الله وثیق، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در کاپیسا به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که محمدی به‌زودی آزادی می‌شود.

در آن زمان آقای وثیق درباره‌ی انگیزه‌ی بازداشت این خبرنگار چیزی نگفت؛ اما مدعی شد که بازداشت محمدی به کارش ارتباط ندارد.

در حال حاضر در کنار محمدی دو خبرنگار دیگر هم در افغانستان بی‌دلیل زندانی هستند. تنها یک مورد محاکمه شده است. او خالد قادری، شاعر و روزنامه‌نگار رادیو نوروز هرات است که در هفتم می ۲۰۲۲ توسط دادگاه نظامی به یک سال زندان محکوم شد.

همچنین در اواخر ماه اسد کمیته حفاظت از خبرنگاران اعلام کرد که طالبان ایور شیرر، روزنامه‌نگار و فیلم‌ساز امریکایی و فیض‌الله فیض‌بخش، همکار افغانستانی‌اش را بازداشت کرده‌اند. این دو نفر هم به‌دلیل ناروشن در بند هستند.