عکس: Pinterest

طالبان در کاپیسا شماری از خانه‌های مسکونی را به پاسگاه نظامی تبدیل کرده‌اند

منابع در کاپیسا می‌گویند که طالبان در بخش‌هایی از ولسوالی‌های حصه اول، حصه دوم و مرکز این ولایت، پاسگاه‌های نظامی خود را در خانه‌های مسکونی مردم مستقر کرده‌اند.

نعمت (مستعار)، باشنده ولسوالی حصه اول به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید نُه ماه می‌شود که طالبان خانه‌اش را تصرف کرده‌اند.

او مدعی است که طالبان شش دکان او را که در منزل اول خانه‌اش قرار دارد، نیز غصب کرده و کرایه آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

نعمت می‌گوید که طالبان او را وادار کرده‌اند که ۳۵ هزار افغانی پول صرفیه برق شش ماه گذشته‌ خانه‌اش را نیز خودش بپردازد.

او گفت: «من از دکان‌های خود کرایه می‌گرفتم و مصارف زندگی‌ام را تأمین می‌کردم. با آن‌که چند بار عریضه کردم که طالبان خانه‌ام را ترک کنند؛ اما کسی به حرفم گوش نمی‌کند.»

همزمان منابع می‌گویند که طالبان هشت خانه مسکونی را در ولسوالی حصه اول، شش خانه مسکونی دیگر را در ولسوالی حصه دوم و هشت خانه مسکونی را در مرکز کاپیسا به پاسگاه نظامی تبدیل کرده‌اند.

نوید (مستعار)، باشنده ولسوالی حصه اول کاپیسا می‌گوید هفت ماه می‌شود که طالبان خانه‌اش را به پاسگاه تبدیل کرده‌اند و او مجبور شده است به خانه یکی از بستگانش کوچ کند.

او به روزنامه اطلاعات روز گفت: «از یک‌سو بیکاری و از سوی دیگر من نمی‌توانم در خانه‌ام زندگی کنم. اگر کسی وسایل خانه‌ام را نیز ببرد من نمی‌توانم شکایت کنم.»

اعضای «جبهه مقاومت» نیز طالبان را متهم می‌کنند که از غیرنظامیان به‌عنوان سپر استفاده می‌کنند و از همین‌رو در خانه‌های مسکونی مستقر شده‌اند.

طالبان در کاپیسا در کنار استفاده از خانه‌های مسکونی، از مکاتب دخترانه، سالن‌های فاتحه‌خوانی و خانه‌های برخی از نمایندگان پیشین پارلمان نیز به‌عنوان پاسگاه استفاده می‌کنند.

یاسمین (مستعار)، مدیر یکی از مکاتب دخترانه در کاپیسا می‌گوید که از نُه ماه به این‌سو طالبان در مکتبی که او مدیر آن بود، سنگر گرفته‌ و به او اجازه نداده‌اند که به دفتر کارش برود.

یاسمین به روزنامه اطلاعات روز گفت: «من یک روز می‌خواستم به دفتر بروم، افراد طالبان مانع رفتن من به دفتر شدند. آنان می‌خواستند که دفتر من را خوابگاه خود بسازند؛ اما من برای‌شان اجازه ندادم».

او می‌گوید که نمی‌داند که بر سرنوشت دفترش و اسنادی که مربوط به استادان و شاگردان بوده چه آمده است.

پاسخ طالبان

مولوی عبدالکریم وثیق، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت کاپیسا در صحبت با روزنامه اطلاعات روز از موضوع تبدیل خانه‌های مسکونی و تأسیسات عامه به پاسگاه نظامی توسط این گروه ابراز بی‌خبری کرد.

او می‌گوید که مسئولان امنیتی طالبان در کاپیسا باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند؛ اما این مسئولان به تماس‌های مکرر خبرنگار روزنامه اطلاعات روز پاسخ ندادند.

گفته می‌شود که طالبان در پنجشیر نیز در خانه‌های مردم و تأسیسات عامه مستقر هستند. از جمله یک مکتب در دره‌ عبدالله‌خیل کاپیسا از چندین ماه به این طرف به پایگاه نظامی طالبان تبدیل شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *