افزایش دزدی‌های مسلحانه در پروان؛ آیا دست طالبان ناراضی در کار است؟

جرایم جنایی، از جمله دزدی‌های مسلحانه و قتل در کابل و برخی از ولایت‌ها همچنان ادامه دارد؛ در حالی که طالبان از تأمین امنیت سراسری و به صفر رسانیدن جرایم جنایی سخن‌ می‌زنند.

ساکنان پروان نیز برخلاف ادعای طالبان می‌گویند که دزدهای مسلحانه آرامش را از آنان گرفته‌اند.

به‌گفته‌ آنان، این دزدی‌ها عمدتا از طرف شب انجام می‌شوند و افراد مسلح با ورود به خانه‌های مردم دنبال پول و اجناس قیمتی هستند.

بربنیاد آماری که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته است، در یک ماه گذشته ۱۲ مورد دزدی مسلحانه در ولایت پروان انجام شده و شش نفر هم توسط دزدان کشته شده‌اند.

خبرنگار روزنامه اطلاعات روز با خانواده‌ی دو نفر از قربانیان دزدی‌های مسلحانه در پروان گفت‌و‌گو کرده است.

یکی از این خانواده‌ها در ولسوالی سیدخیل ولایت پروان زندگی می‌کند. حدود ۱۰ روز پیش، افراد مسلح با لباس نظامی شب‌هنگام وارد خانه این خانواده شده و پس از دست‌برد زیورآلات و پول نقد آنان، پدر و یک پسر جوان خانواده را تیرباران کرده‌اند. پسر این خانواده حسیب‌الحق نام داشت و تازه‌داماد بود.

حسیب‌الحق (وسط) و پدرش (طرف چپ) توسط دزدان مسلح به قتل رسیده‌اند. حسیب‌الحق تازه ازدواج کرده بود.

محمدرقیب، یکی از بستگان این خانواده می‌گوید که دزدان خود شان را اعضای طالبان معرفی کرده و گفته‌اند که برای تلاشی آمده‌اند.

او گفت: «ساعت ۹:۳۰ شب دزدان مسلح با لباس مجهز نظامی داخل حویلی مامایم می‌شوند و برای‌شان می‌گویند که ما مجاهدین امارت اسلامی هستیم؛ تمام قریه محاصره شده است و شما صدای خود را بلند نکنید. ما شک داریم و این‌جا را تلاشی می‌کنیم. شما جبهه مقاومت را نان داده‌اید و برای ما بگویید که سفیرآغا کجا است؟»

به‌گفته‌ منبع، دزدان مسلح پسر خانواده را در ابتدا لت‌وکوب می‌کنند و پس از آن می‌گویند که طلا‌ها کجا است؟

منبع افزود: «زمانی که پسر مامای من برای‌شان (دزدان) می‌گوید شما که مجاهدین هستید پس چرا طلاها را به جیب می‌زنید؟ آن‌ها با قنداق تفنگ به‌صورت او می‌کوبند. هنگامی که اعضای خانواده فریاد می‌زنند و همسایه‌ها را صدا می‌کنند، به مامای من و پسرش که تازه‌داماد بود، شلیک می‌کنند و هردو را می‌کشند.»

گفته می‌شود که دزدان مسلح به ارزش نزدیک به ۲۰۰ هزار افغانی زیورآلات عروس این خانواده را نیز با خود برده‌اند.

عدم شناسایی دزدان

طی ماه‌های اخیر ده‌ها مورد دزدی مسلحانه در پروان ثبت شده است؛ اما عاملان آن تاکنون از سوی طالبان شناسایی نشده‌اند.

بیش از چهار ماه قبل، دزدان مسلح با لباس نظامی و با استفاده از نام طالبان وارد یک خانه در روستای گلبهار ولسوالی جبل‌السراج ولایت پروان شده‌ و فرزند نوجوان این خانواده به‌نام یاسر را جلوی چشمان مادرش به رگ‌بار بسته و داروندارشان را با خود برده‌اند.

منابع می‌گویند که دزدان مسلح یاسر را در برابر چشمان خانواده‌اش تیرباران کرده‌اند.

خالد، برادر یاسر می‌گوید که با گذشت بیش از چهار ماه، تاهنوز عاملان قتل برادرش شناسایی نشده‌اند.

او به روزنامه اطلاعات روز گفت: «من و برادرانم با پدرم به مسجد رفته بودیم که دزدان به‌نام امارت اسلامی وارد خانه ما شدند. برادرم را پیش روی مادر و خواهرانم گلوله‌باران کردند. ما هرقدر دادخواهی کردیم، کسی به داد ما نرسید و تا امروز هم نمی‌دانم که عاملان قتل برادرم چه کسانی هستند.»

دست طالبان برکنارشده در کار است؟

مسئولان محلی طالبان در پروان نیز افزایش سرقت مسلحانه در این ولایت را تأیید می‌کنند.

به‌گفته‌ ساکنان این ولایت، اکثریت دزدی‌های مسلحانه با پوشش طالبان انجام می‌شوند.

همزمان منابع از طالبان می‌گویند که شماری از جنگ‌جویان این گروه که از کار برکنارشده، در دزدی‌ها دست دارند.

یک منبع مدعی شد که شماری از فرماندهان محلی پیشین طالبان برای تأمین مخارج زندگی خود و پرداخت حقوق جنگ‌جویان‌شان دست به دزدی‌های مسلحانه می‌زنند.

«چرک‌های پاک‌نشده جمهوریت»

حکمت‌الله شمیم، سخن‌گوی والی طالبان برای ولایت پروان دست‌داشتن اعضای طالبان در دزدی‌های مسلحانه را رد می‌کند. او می‌گوید که این دزدی‌ها کار کسانی است که در حکومت پیشین از سوی برخی مقام‌های دولتی حمایت می‌شدند.

او گفت: «چرک‌هایی که از زمان جمهوریت مانده تاهنوز پاک نشده است و تا زمانی که ما آن را پاک می‌کنیم، زمان‌گیر است. این افراد قبلا حمایت می‌شدند و جرأت دزدی و اختطاف را پیدا کرده‌اند.»

‌سخن‌گوی والی طالبان در عین حال می‌گوید که اقدامات جدی برای مهار جرایم روی دست گرفته شده است.

در حال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰ نیروی طالبان در چوکات وزارت داخله در ولایت پروان حضور دارند. گفته می‌شود که شمار زیاد این نیروها اهل ولایت‌های جنوبی و شرقی کشور هستند.