رولا غنی: پوشیدن برقع‌ قدرت دید زنان را محدود می‌کند

اطلاعات روز: رولا غنی، بانوی اول کشور می‌گوید که با سیاست دولت فرانسه در مورد ممنوع کردن استفاده از برقع و نقاب‌ها برای زنان موافق است. دولت فرانسه در سال ۲۰۱۱، پوشیدن برقع کامل را برای زنان در مکان‌های عمومی ممنوع اعلام کرد. این تصمیم در آن زمان، بحث‌هایی را در مورد آزادی‌های مذهبی و مغایرت با آن به راه انداخته بود.

بانوی اول کشور به‌تازگی به خبرگزاری فرانسه گفته است که این نقاب‌ها قدرت دید زنان را محدود می‌کنند. او خودش روسری بر سر می‌کند. خبرگزاری فرانس پرس به نقل از بانوی اول کشور نوشت: «این برقع‌ها مانند پرده‌‌اند که جلو دید زنان را می‌گیرند و رفت و آمدشان را با مشکل مواجه می‌‌کنند».

در حال حاضر بسیاری از زنان کشور حتا در شهرهای بزرگ، از جمله کابل‌، هرات و مزار شریف از برقع‌ استفاده می‌کنند؛ اما خانم غنی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه به‌طور مشخص در این مورد چیزی نگفته است. در زمان حاکمیت طالبان پوشیدن برقع برای زنان در کشور اجباری بود.

خانم اشرف غنی، لبنانی‌الاصل است و در حدود یک‌ماه پیش، پس آن‌‌که اشرف غنی‌ از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان رییس جمهور معرفی شد، نام بانوی اول کشور را به‌دست آورد. او برخلاف زینت کرزی، بانوی اول پیشین کشور، رابطه‌ی خوبی با رسانه‌ها دارد و در چند مراسم رسمی شرکت کرده است.

او می‌گوید، به زنان افغان کمک می‌کند‌ تا به جایگاه واقعی‌‌شان در افغانستان دست پیدا کنند. او در اواخر دهه‌ی ۶۰ دانشجوی دانشگاه ساینس پو در فرانسته بوده و مدتی خبرنگار آژانس فرانس پرس در بیروت بوده است. زینت کرزی در 13 سال حکومت شوهرش حامد کرزی، کمتر در دید عمومی ظاهر شد.