حاجی بشیر

امریکا حاجی بشیر نورزی، قاچاقچی مواد مخدر را آزاد و به طالبان تحویل داد

امریکا حاجی بشیر نورزی، حامی مالی طالبان و یکی از قاچاقچیان «بزرگ» مواد مخدر افغانستان را از زندان آزاد و به طالبان تحویل داد.

خبرگزاری باختر که تحت کنترل طالبان فعالیت دارد، نوشته است که بشیر نورزی، صبح امروز (دوشنبه، ۲۸ سنبله) به مسئولان طالبان در میدان هوایی کابل تحویل داده شد. مولوی امیرخان مقتی، سرپرست وزارت خارجه طالبان از او استقبال کرده است.

باختر نوشته است که حاجی بشیر نورزی، آخرین «زندانی افغان» زندان گوانتانامو بود.

منابع امریکا و حکومت طالبان تاکنون درباره‌ی شرایط آزادی نورزی چیزی نگفته‌اند.

او در سال ۲۰۰۵ در نیویارک امریکا بازداشت و در دادگاهی به حبس ابد محکوم شد. به‌گفته مقام‌های امریکایی، نورزی با قاچاق هروئین افغانستان سال‌ها بودجه ماشین جنگی طالبان را تمویل کرده است.

قرار بود دو سال قبل دولت ترامپ برای به موفقیت‌رساندن توافق‌نامه صلح با طالبان بشیر نورزی را آزاد کند؛ اما این کار صورت نگرفت تا این‌که طالبان دوباره به قدرت رسیدند و برای آزادی نورزی با مقام‌های امریکایی مذاکره کردند.

گزارش شده بود که ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان در ماه جولای در یک سفر اعلام نشده، به دوحه با نماینده امریکا برای افغانستان، درباره رهایی بشیر نورزی بحث کرده است.

به گزارش رسانه‌های امریکایی، ملا یعقوب خواهان رهایی نورزی در بدل مارک فریچس، گروگان امریکایی شده است که در سال ۲۰۲۰ توسط طالبان در افغانستان ربوده شد.