شورای عالی صلح: هشت زندانی دیگر از گوانتانامو آزاد شوند

اطلاعات روز: شورای عالی صلح اعلام کرد که از میان حدود 200 زندانی افغان در زندان گوانتانامو، صرف هشت تن دیگر باقی مانده و آنان باید به‌زودی رها شوند. محمد اسماعیل قاسم‌یار، مسئول روابط خارجی این شورا دیروز گفت، بعد از رهایی ۴ افغان از زندان گوانتانامو، حکومت اکنون خواستار رهایی ۸ زندانی باقی‌‌مانده‌ از این زندان است.

در خبرنامه‌ی ارسالی سه روز پیش سفارت امریکا در کابل به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده بود که امریکا چهار زندانی افغان از زندان گوانتانامو را به حکومت این کشور تحویل داده است. با این حال، قاسم‌یار گفت که شورای عالی صلح و رییس جمهور تلاش دارند‌ حقوق اتباع افغانستان رعایت و از آن دفاع شود.

او به بی‌بی‌سی گفت که اشرف غنی شخصاً برای رهایی زندانیان افغان از گوانتانامو تلاش دارد و با رهایی چهار زندانی، این تلاش‌ها نتیجه‌ی مثبت داده‌اند. قاسم‌یار افزود که این افراد هیچ جرمی مرتکب نشده‌ بودند و دادگاه امریکا نیز تاکنون آنان را به جرمی متهم نکرده‌ است.

او گفت، یکی از این افراد در ولایت غزنی معلم بوده، دیگری دکان‌دار و دو نفر دیگر نیز افراد عادی بوده‌اند. به گفته‌ی قاسم‌یار، این افراد بدون هیچ جرمی بیش از ۱۰ سال را در زندان گوانتانامو سپری کرده‌اند. او هم‌چنان در مورد هشت زندانی دیگر در گوانتانامو گفت که این افراد به دلیل عضویت در گروه طالبان یا به احتمال این‌که منسوبان طالبان اند، زندانی شده‌اند.

او افزود، پرونده‌ی این افراد به مقام‌های حکومتی رسیده و در آن هیچ اطلاعاتی مبنی بر مجرم بودن آنان مشاهده نمی‌شود. در جریان سال‌های گذشته رهایی طالبان از زندان انتقادهای زیادی را به‌دنبال داشته است. شماری از اعضای شورای ملی و نهادهای سیاسی همواره گفته‌اند که شماری از زندانیان رها شده، دوباره به خط جنگ برگشته‌اند.

مقام‌های امنیتی و محلی نیز در مواردی این خبرها را تأیید کرده‌اند. پیش‌تر مولوی امین‌الله، یک فرمانده‌‌ طالبان از سوی دولت از بازداشتگاه بگرام رها شد؛ اما دوباره به گروه طالبان پیوست. این مولوی به تاریخ 30 ثور سال روان در یک نشست مخفی با طالبان در ولسوالی نرخ ولایت میدان‌وردک، برای رفتن به خط اول جنگ اعلام آمادگی کرده بود.