وزارت اطلاعات و فرهنگ: از زنان در تبلیغات بازرگانی استفاده‌ی ابزاری نشود

اطلاعات روز: وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور اعلام کرد، رسانه‌های داخلی از استفاده‌ی ابزاری از زنان در تبلیغات بازرگانی خودداری کنند. در خبرنامه‌ی این وزارت آمده است: «آگهی‌های تجارتی‌ که در آن حضور مفشن زنان صرف جنبه‌ی تزیینی داشته و از آن به عنوان ابزار کسب درآمد و شهرت استفاده می‌شود، در واقع تبلیغ تنزل جایگاه رفیع زن افغان است».

بر اساس این خبرنامه، آگهی‌های تجارتی که کالای مادی را به قیمت تخریب فرهنگی و ترویج فرهنگ بی‌بند‌و‌باری تبلیغ می‌کنند، افکار و اخلاق جوانان را به بیراهه می‌کشانند. رسانه‌ها از نشر چنین اعلانات نیز خودداری کنند. در بخش دیگر این خبرنامه از رسانه‌ها‌ خواسته شده، به‌جای کاربرد اصطلاح «دولت اسلامی داعش»، گروه داعش استفاده کنند.

در حال حاضر در کشور شرکت‌های مخابراتی، بانک‌ها، تلویزیون‌های خصوصی، مرکزهای عمده‌ی فروش و حتا برخی از نهادهای دولتی از عکس و تصاویر زنان برای تبلیغات‌‌شان استفاده می‌کنند. تعدادی از این تبلیغات در کشورهای هند، ایران و پاکستان ساخته می‌شوند و ممثلان آن نیز مدل‌های اهل کشورهای یاد شده‌اند.

در سال‌های اخیر در کشور شمار‌ اندکی از دختران افغان نیز در فیلم‌های تبلیغاتی حضور یافته‌اند که در حال حاضر این روند در حال افزایش است. شرکت‌های تبلیغات در جهان از مدل‌های زن برای تبلیغ و فروش کالاها به‌صورت گسترده استفاده می‌کنند و اکنون شرکت‌ها و نهادهای تجاری کشور نیز به این روند رجوع کرده‌اند.