بغلان

ایجاد گلخانه‌های زراعتی در بغلان؛ برای ۳۰۰ زن زمینه کار فراهم شده است

مؤسسه خیریه «اکتید» با ایجاد گلخانه‌های زراعتی در شماری از ولسوالی‌ها و مرکز بغلان، برای ۳۰۰ زن روستایی شغل ایجاد کرده است.

ماه‌رخ جویا، ترینر دفتر اکتید در ولایت بغلان می‌گوید که این مؤسسه ۱۵ گلخانه ایجاد کرده و زنان را در بخش زراعت به‌گونه‌ی عملی و نظری آموزش داده است.

به‌گفته وی، شش گلخانه در ولسوالی بغلان مرکزی، شش گلخانه در پلخمری و سه گلخانه‌ی دیگر در ولسوالی نهرین ساخته شده‌اند. این گلخانه‌ها به درازایی ۱۵ متر و عرض هشت متر ساخته شده‌اند.

محراب‌الدین بلال، رییس زراعت طالبان برای ولایت بغلان می‌گوید که در گلخانه‌ها سبزیجات از جمله بادرنگ و بادنجان رومی کشت شده است.

به‌گفته او، برای نگه‌داری سبزیجات، امکانات چون آفت‌کُش‌های کیمیاوی، کود حیوانی و نباتی و آب‌پاش‌های حشره‌کش در اختیار زنان قرار داده شده است.

او می‌گوید که زنان روستایی در این ولایت به کشاورزی علاقه دارند و در صورتی که نهادهای کمک‌رسان با آنان همکاری کنند، زنان بیشتری در بخش زراعت مصروف کار خواهند شد.

شماری از زنان که در این گلخانه‌ها در بغلان مصروف کار اند، از فراهم‌شدن زمینه کار برای‌شان خرسند هستند.

عالیه ۲۲ ساله، باشنده ولسوالی بغلان مرکزی که با دو خواهرش، کارهای عملی کشاورزی را آموزش دیده می‌گوید که در تلاش بهبود اقتصاد خانواده‌اش از راه کشاورزی است.

ستاره، یکی دیگر از بانوانی است که در یکی از گلخانه‌های زراعتی، مصروف کشاورزی است. او می‌گوید که ایجاد گلخانه می‌تواند، زمینه کار را به بانوان فراهم کند و آنان از این رهگذر درآمد داشته باشند.

ستاره می‌گوید که زنان دیگری را در بخش کشاورزی آموزش خواهد داد.

شماری از ساکنان بغلان به این باور هستند که ایجاد گلخانه‌ها برای زنان نیازمند راه مناسب برای تأمین مایحتاج خانواده‌ها و کاهش فقر است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *