عکس: آرشیف

وزیر امر به معروف طالبان: تعلیم دنیوی «مباح» است

خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست طالبان در واکنش به صحبت‌های شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ این گروه در مورد آموزش دختران، گفته است که آموزش عصری مباح است.

آقای حنفی این اظهارات را امروز (سه‌شنبه، ۵ میزان) در مراسم تجلیل از روز گردشگری در کابل مطرح کرده است.

او گفته است: «هر جا که برویم حرف از تعلیم زده می‌شود. تعلیم یک عمل مباح است و این یک سخن علمی است. حضار گرامی! تعلیم دنیوی یک عمل مباح است! وقتی که بین مباح و امر امیر تعارض بیاید، باز حکم امیر واجب است.»

این در حالی است که دقایقی پیشتر از خالد حنفی، شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ طالبان در همین مراسم گفت که آموزش برای زن و مرد فرض مطلق است و برای بستن مکاتب دخترانه دلیل شرعی وجود ندارد.

استانکزی افزود که هیچ‌کسی دلیل شرعی برای تعطیلی مکاتب دخترانه ندارد و تأکید کرد که باید هرچه زودتر دروازه مکاتب و مدارس به‌روی همه باز شوند: «اگر بخواهیم وحدت ملی را قایم کنیم، باید تبعیض نکنیم؛ دروازه تعلیم برای همه باز شود.»

پس از روی‌کارآمدن طالبان، دختران بالاتر از صنف ششم نتوانسته‌اند به مکتب بروند. در بهار امسال قرار بود تمام مکاتب باز شوند؛ اما این گروه وعده‌شکنی کردند.

نورالله منیر، سرپرست پیشین وزارت معارف در آخرین اظهارات خود گفته بود که مکاتب دخترانه در افغانستان به‌دلیل «مشکلات فرهنگی» تعطیل اند و مردم در شرایط فعلی نمی‌خواهند دختران خود را به مکتب بفرستند. این اظهارات واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشت.