استخبارات طالبان عبدالحنان محمدی را شکنجه می‌کند

طالبان عبدالحنان محمدی، خبرنگار محلی در کاپیسا را رها کردند

عبدالحنان محمدی، خبرنگار خبرگزاری پژواک و معاون ولایتی انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان در ولایت کاپیسا پس از نزدیک به چهار ماه از زندان طالبان رها شده است.

یک عضو خانواده‌ی محمدی امروز (جمعه، ۸ میزان) به روزنامه اطلاعات روز خبر رهایی او را تأیید کرد.

آقای محمدی در تاریخ ۲۲ جوزای سال جاری خورشیدی هنگام تهیه‌ی گزارش با یکی از دوستانش از مربوطات ولسوالی حصه‌ی اول کاپسا بازداشت شدند.

طالبان در نخست خبر بازداشت محمدی را تأیید نمی‌کردند، اما بعدا کریم‌الله وثیق، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در کاپیسا به روزنامه اطلاعات روز گفت که بازداشت او به کارش ارتباط ندارد.

طالبان تاکنون دلیل بازداشت عبدالحنان محمدی را توضیح نداده‌اند.

خانواده‌ی محمدی می‌گوید که او تنها مشغول کار خبرنگاری بود و به همین دلیل بازداشت شده بود.

چندی پیش منابع به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که طالبان عبدالحنان محمدی را از کاپیسا به کابل منتقل کرده و او را در زندان «شکنجه» می‌کنند.

در حال حاضر دو خبرنگار دیگر هم در افغانستان بی‌دلیل زندانی هستند. تنها یک مورد محاکمه شده است. او خالد قادری، شاعر و روزنامه‌نگار رادیو نوروز هرات است که در هفتم می ۲۰۲۲ توسط دادگاه نظامی به یک سال زندان محکوم شد.

همچنین در اواخر ماه اسد کمیته حفاظت از خبرنگاران اعلام کرد که طالبان ایور شیرر، روزنامه‌نگار و فیلم‌ساز امریکایی و فیض‌الله فیض‌بخش، همکار افغانستانی‌اش را بازداشت کرده‌اند. این دو نفر هم به‌دلیل ناروشن در بند هستند.