عکس: شبکه‌های اجتماعی

حمله بر هزاره‌ها را متوقف کنید؛ خشم عمومی نسبت به انفجار مرگ‌بار کاج

حمله مرگ‌بار بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و جهانی را همراه شده و با گذشت چهار روز از این رویداد هنوز خشم فروکش نکرده است.

با وجود وضع محدودیت بر اعتراضات زنان و سرکوب آن از سوی طالبان در پایتخت، زنان در ولایت‌های هرات، بلخ و بامیان به جاده‌ها برآمده و شعار عدالت، امنیت و آزادی سر دادند. در همین حال کارزار «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف سازید»، در توییتر میلیونی شده است.

با آن‌که وزارت داخله طالبان تا اکنون پس از ارائه آمار اولیه‌ی ۱۹ کشته و ۲۷ زخمی، آمار به‌روز شده از تلفات انفجار مرگ‌بار غرب کابل را ارائه نکرده است؛ اما یک منبع این وزارت که نمی‌خواهد نامی از وی گرفته شود، کشته‌شدن ۲۵ تن و زخمی شدن ۳۱ تن را تأیید می‌کند.

اما برخلاف معمول و برای نخستین‌بار دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) پیش قدم شده و آمار قربانیان حمله‌ی مرگ‌بار بر مرکز آموزشی کاج را نشر کرده است. یوناما در توییتی نگاشته که در این حمله ۵۳ تن که دست‌کم ۴۶ تن آن‌ها دختران اند کشته شده و ۱۱۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

با آن‌که تا اکنون هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است، اما انگشت انتقاد بر طالبان نسبت به ناتوانی‌شان در تأمین امنیت شهروندان به‌ویژه هزاره‌های غرب کابل بلند است. اما امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در دیداری با توماس نیکلاسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا گفته که داعش و سایر گروه‌های مشابه در افغانستان سرکوب شده و توانایی مقاومت و حمله را از دست داده‌اند.

متقی افزوده که اکنون آن‌ها به مردم بی‌دفاع حمله می‌کنند.

انفجار مرگ‌بار بر آموزشگاه کاج واقع در منطقه هزاره‌نشین غرب کابل با واکنش‌های شهروندان روبه‌رو شده است. از اسلام‌آباد پاکستان تا تورنتو کانادا و از دوسلدورف آلمان تا شیگاکوی امریکا مردم به جاده‌ها برآمده و ضمن محکوم نمودن انفجار در پایتخت افغانستان، آن را نسل‌کشی هزاره‌ها نام داده‌اند.

گوشه‌ی از تظاهرات شهروندان افغانستانی در تورنتو، کانادا. عکس: شبکه‌های اجتماعی

نجلا راحل، کسی که سال‌ها از حقوق زنان به حیث وکیل مدافع در افغانستان دفاع کرده و اکنون در تورنتو زندگی می‌کند، در گردهمایی اعتراضی روز (یک‌شنبه، ۱۰ میزان) بر محکومیت حمله بر هزاره‌ها در تورنتو شرکت کرده بود. او می‌گوید که تلاش کرده‌اند با گردهمایی ۲۰۰ نفری در قلب تورنتو دنیا را متوجه بسازند که به بی‌عدالتیِ که در حق مردم افغانستان به‌ویژه زنان و هزاره‌ها از سوی طالبان می‌شود، بی‌توجه نباشند.

معترضان کوشیده‌اند به جهان نشان دهند که از بی‌عدالتی که در حق هزاره‌ها روا داشته می‌شوند جلوگیری کنند. عکس: شبکه‌های اجتماعی

تمنا نور، استاد دانشگاه و عضو دیگری این اعتراضات به روزنامه اطلاعات روز گفت: «هزاره‌ها سال‌ها است که در افغانستان قتل عام می‌شوند؛ خانواده‌ها سوگوار اند و فرزندان دسته‌گل خود را از دست داده‌اند. ما جمع شدیم که بگویم از محکوم کردن خسته شده‌ایم، باید دنیا عمل کند، باید فشار وارد شود بالای این گروه. در یک سال این گروه ادعا می‌کرد که امنیت را تأمین کرده اما در یک سال ثابت شد که توانایی تأمین امنیت مردم را ندارد.»

تمنا می‌گوید که جهان باید متوجه شود و بفهمد که مردم افغانستان گروگان یک گروه تروریستی شده‌اند. عکس: شبکه‌های اجتماعی

به‌گفته تمنا و نجلا، این اعتراضات در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت تا وقتی که جهان صدای ما را بشنود و بداند که تبعیض در برابر یک قوم خاص جریان دارد، دنیا باید بر طالبان فشار بیاورند. 

هزاره‌ها از شیعه‌مذهبان آسیب‌پذیری جامعه افغانستان اند که چه در دوره جمهوریت اشرف غنی و چه اکنون در زیر پرچم امارت طالبان، از مکتب تا شفاخانه و از بازار تا آموزشگاه شان هدف حملات انفجاری و انتحاری قرار گرفته و تا اکنون صدها تن شان قربانی رویدادهای هراس‌افگنانه شده‌اند.