کاهش ۶۰ درصدی حضور دانش‌آموزان در آزمون کانکور در دایکندی

براساس آماری که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته است، امسال از ولایت دایکندی هزار و ۶۳۷ دانش‌آموز در آزمون کانکور شرکت کرده‌اند؛ در حالی‌که سال گذشته شمار داوطلبان در این ولایت چهار هزار و ۳۰۰ نفر بود.

مقایسه این آمار، کاهش ۶۰ درصدی حضور دانش‌آموزان در آزمون کانکور در ولایت دایکندی را نشان می‌دهد. این در حالی است که دایکندی در گذشته یکی از ولایت‌های بود که بیشترین اشتراک‌کننده را داشت.

حضور گسترده دانش‌آموزان از ولایت‌های مرکزی در کانکور و راهیابی آنان به دانشگاه‌ها یکی از دلایلی دانسته می‌شود که حکومت پیشین اقدام به سهمیه‌بندی کانکور کرد؛ اقدامی که انتقادهای گسترده‌ای را در پی داشت.

آماری که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته نشان می‌دهد، امسال دو هزار و ۳۳۱ نفر فرم خانه‌پری کرده بودند؛ اما از این میان، هزار و ۶۳۷ نفر در امتحان اشتراک کردند. اشتراک‌کنندگان شامل ۷۰۳ پسر و ۹۳۴ دختر اند. منابع می‌گویند که شمار دانش‌آموزان به‌شدت کاهش یافته‌اند.

تحولات سیاسی، آینده مبهم، افزایش فقر، بیکاری و مهاجرت، از عواملی عنوان می‌شود که باعث کاهش داوطلبان کانکور شده‌ است.

مسئولان برگزاری کانکور در ولایت‌های غور و بادغیس نیز می‌گویند که داوطلبان کانکور در این دو ولایت امسال در مقایسه با سال‌ گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

هیأت برگزاری این آزمون در ولایت بادغیس می‌گوید که امسال ۲۹۱ نفر به‌شمول ۶٠ دختر در آزمون کانکور شرکت کرده‌اند؛ در حالی‌که سال گذشته شمار داوطلبان به ۷۲۴ دانش‌آموز به‌شمول ۱۸٠ دختر می‌رسید.

زمری ابراهیمی، رییس هیأت برگزاری کانکور در غور نیز می‌گوید که امسال در این ولایت یک هزار و ۱۳۱ نفر به‌شمول ۳۴۲ دختر در آزمون کانکور شرکت کرده؛ اما سال گذشته شمار اشتراک‌کنندگان دو هزار و ۵۱۳ نفر از جمله ۶۱۶ دختر بودند.

آزمون کانکور صبح امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ میزان) در ۳۳ ولایت کشور آغاز شد و قرار است برای دو روز دیگر ادامه داشته باشد.